تحقیق حاضر در پی بررسی رابطه بین مسئولیتپذیری با خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان دختر و پسر پایه ششم ابتدایی میباشد. روش تحقیق حاضر توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل همه دانش آموزان مدارس شهرستان شاهین دژ در سال تحصیلی 94-93 بود. نمونه آماری تحقیق نیز شامل 234نفر از دانشآموزان پایه ششم ابتدایی بودند، که به روش نمونهگیری طبقه ای انتخاب شدند. از این تعداد، 122نفر(18/52درصد) دختر و 112نفر(81/47درصد) پسر بودند. برای سنجش باورهای خودکارآمدی تحصیلی و مسئولیتپذیری دانشآموزان به ترتیب از مقیاس مسئولیتپذیری دانشآموزان و خودکارآمدی تحصیلی کودکان و نوجوانان (SEQ-C) استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون ساده و آزمون تی دو نمونه مستقل تحلیل شدند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین مسئولیتپذیری و خودکارآمدی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (001/0, p<647/0=r).. نتایج آزمون تی مستقل نیز نشان داد بین دانش آموزان دختر و پسر از نظر مسئولیتپذیری (047/0p=) و خودکارآمدی تحصیلی (001/0p=) تفاوت معناداری وجود دارد. میانگین دختران در هر دو متغیر بیشتر از پسران بود. بنابراین مسئولیتپذیری دانشآموزان با خودکارآمدی تحصیلی آنان ارتباط مستقیم دارد. دانشآموزانی که حس مسئولیتپذیری بالایی دارند باورهای خوبی درباره خودکارآمدی تحصیلی خود دارند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |