Akbari Moayed S. (2019). Investigate the role of locus of control and social problem-solving competence in predicting students’ achievement motivation.
Rooyesh.
8(3), 73-80.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-811-fa.html
دانشگاه علامه طباطبایی ، akbarimoayed@gmail.com
چکیده: (2807 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش منبع کنترل و توانایی حل مسئله اجتماعی در پیشبینی انگیزه پیشرفت دانشآموزان شهر کرج است. مطالعه حاضر از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر منطقه چهار کرج در سال تحصیلی 95-1394 است که از این میان تعداد 200 دانشآموز (100 دانشآموز دختر و 100 دانشآموز پسر) به عنوان نمونه با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس (1970)، مقیاس منبع کنترل راتر (1966) و فرم کوتاه پرسشنامه حل مسئله اجتماعی دزوریلا و همکاران (2002) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین منبع کنترل و انگیزش پیشرفت رابطه مثبت و معنادار، بین مؤلفههای جهت گیری مثبت به مسئله و حل مسئله منطقی با انگیزش پیشرفت رابطه مثبت و معنادار، بین جهت گیری منفی به مسئله و سبک اجتنابی با انگیزش پیشرفت رابطه منفی و معنادار و بین سبک تکانشی با انگیزش پیشرفت رابطه معنادار وجود ندارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که منبع کنترل و توانایی حل مسئله پیشبینی کنندهای قوی برای انگیزه پیشرفت میباشند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
دریافت: 1396/4/9 | پذیرش: 1397/1/29 | انتشار الکترونیک: 1398/3/25