مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 1 - ( شماره پیاپی 34 / فروردین 1398 )                   سال 8 شماره 1 صفحات 182-175 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ASGHARI SHARABIANI A, ATADOKHT A. compare the performance of family Students with oppositional defiant disorder and normal. Rooyesh 2019; 8 (1) :175-182
URL: http://frooyesh.ir/article-1-826-fa.html
اصغری شربیانی عباس، عطادخت اکبر. مقایسه عملکرد خانواده در دانش آموزان دارای اختلال نافرمانی مقابله ای و عادی. رویش روان شناسی. 1398; 8 (1) :175-182

URL: http://frooyesh.ir/article-1-826-fa.html


1- اموزش و پرورش ، abbas.asghari04@gmail.com
2- دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (3168 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر، مقایسه عملکرد خانواده در دانش­آموزان دارای اختلال نافرمانی مقابله­ای و عادی بود. روش پژوهش از نوع علی-مقایسه­ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران دانش­آموزان پسر مشغول به تحصیل در مقطع ابتدایی شهرستان بستان آباد در سالتحصیلی 95-1394 بودند. نمونه پژوهش شامل 122 مادر بود. بدین منظور با استفاده از نمونه­گیری تصادفی چند مرحله ای تعداد 300 نفر از مادران دانشآموزان به عنوان نمونه اولیه انتخاب شدند و پس از تکمیل پرسشنامه علایم مرضی کودک CSI-4، توسط آنها تعداد 61 مادر با دانشآموز اختلال نافرمانی مقابله­ای تشخیص داده شد و سپس 61 مادر با دانش­آموز عادی بر اساس سن، میزان تحصیلات و تعداد فرزندان با این گروه همتاسازی شدند. همچنین جهت اطمینان کامل از تمونه دانش­آموزان دارای اختلال نافرمانی مقابله­ای مصاحبه ساختاری براساس DSM-5 نیز اجرا شد. سپس پرسشنامه عملکرد خانواده (FAD) توسط مادران هر دو گروه تکمیل گردید. برای تحلیل داده¬های پژوهش از آزمون لوین و  t-testبرای دو گروه مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که بین عملکرد کلی خانواده­ی دو گروه به جزء در بعد آمیزش عاطفی تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج بیان می­دارد عملکرد خانواده در دانش­آموزان دارای اختلال نافرمانی مقابله­ای ناسالم و ناکارآمد می­باشد.
متن کامل [PDF 786 kb]   (1441 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي |
دریافت: 1396/4/20 | ویرایش نهایی: 1398/2/2 | پذیرش: 1396/10/5 | انتشار الکترونیک: 1398/2/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb