سال 8، شماره 3 - ( شماره پیاپی 36 / خرداد 1398 )                   سال 8 شماره 3 صفحات 11-18 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Changizi T, Naderi F, Kamkari K. Investigate Diagnostic validity of the third edition of the new Wadkock-Johnson Cognitive Ability Scale in Learning Disabled Students in Ahvaz city. frooyesh. 2019; 8 (3) :11-18
URL: http://frooyesh.ir/article-1-833-fa.html
چنگیزی تهمینه، نادری فرح، کامکاری کامبیز. بررسی روایی تشخیصی نسخه سوم مقیاس توانایی های شناختی وودکاک جانسون در دانش آموزان نارسایی های ویژه در یادگیری شهر اهواز . رویش روان شناسی. 1398; 8 (3) :11-18

URL: http://frooyesh.ir/article-1-833-fa.html


1- کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم و تحقیقات خوزستان، اهواز، ایران ، sinasahhel@gmail.com
2- استاد یار گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم و تحقیقات خوزستان، اهواز، ایران
3- استاد یار گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد اسلامشهر ، ایران
چکیده:   (374 مشاهده)
     هدف پژوهش حاضر، بررسی روایی تشخیصی نسخه سوم مقیاس توانایی های شناختی وودکاک جانسون در دانش آموزان ناتوان یادگیری شهر اهواز بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر با ناتوانی یادگیری از پایه اول تا پنجم مقطع ابتدایی شهر اهواز بود. که درسال تحصیلی92- 1391 از مراکز دولتی و غیر دولتی مشکلات ویژه ی یادگیری این شهر خدمات ویژه آموزشی - درمانی دریافت می کردند. نمونه تحقیق شامل 60 دانش آموز ناتوان یادگیری بود که به روش نمونه گیری هدفمند در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از نسخه چهارم تکمیل یافته مقیاس های هوشی وکسلر و نسخه سوم مقیاس توانایی های شناختی وودکاک جانسون استفاده شد. طرح پژوهش توصیفی از نوع  علی مقایسه ای  بود. روش گرد آوری اطلاعات به صورت میدانی و روش اجرا به صورت انفرادی و چهره به چهره بود؛ جهت تجزیه و تحلیل داده ها از  روش های آمار توصیفی مانند محاسبه فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و منحنی راک استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که هوشبهر دانش­آموزان ناتوان یادگیری «حافظه فعال» و «مقیاس کل» کمتر از دانش­آموزان عادی می­باشند. همچنین تفاوت معنی­داری بین عوامل شباهت­ها، واژگان، فهمیدن، اطلاعات، استدلال کلمه، مفاهیم تصویر، ظرفیت عدد، توالی عدد- حرف و نمادیابی با نمرات تراز در دانش­آموزان ناتوان یادگیری وجود دارد و عوامل شباهت­ها، واژگان، فهمیدن، اطلاعات، استدلال کلمه، مفاهیم تصویر، ظرفیت عدد، توالی عدد- حرف و نمادیابی در تشخیص دانش­آموزان ناتوان یادگیری دارای روایی تشخیصی می­باشند.
 
متن کامل [PDF 564 kb]   (29 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي |
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۲۴ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۳/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۱ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۸/۳/۱۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb