Changizi T, Naderi F, Kamkari K. (2019). Investigate Diagnostic validity of the third edition of the new Wadkock-Johnson Cognitive Ability Scale in Learning Disabled Students in Ahvaz city.
Rooyesh.
8(3), 11-18.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-833-fa.html
چنگیزی تهمینه، نادری فرح، کامکاری کامبیز. بررسی روایی تشخیصی نسخه سوم مقیاس توانایی های شناختی وودکاک جانسون در دانش آموزان نارسایی های ویژه در یادگیری شهر اهواز رویش روان شناسی 1398; 8 (3) :18-11
URL: http://frooyesh.ir/article-1-833-fa.html
1- کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم و تحقیقات خوزستان، اهواز، ایران ، sinasahhel@gmail.com
2- استاد یار گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم و تحقیقات خوزستان، اهواز، ایران
3- استاد یار گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد اسلامشهر ، ایران
چکیده: (2724 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی روایی تشخیصی نسخه سوم مقیاس توانایی های شناختی وودکاک جانسون در دانش آموزان ناتوان یادگیری شهر اهواز بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر با ناتوانی یادگیری از پایه اول تا پنجم مقطع ابتدایی شهر اهواز بود. که درسال تحصیلی92- 1391 از مراکز دولتی و غیر دولتی مشکلات ویژه ی یادگیری این شهر خدمات ویژه آموزشی - درمانی دریافت می کردند. نمونه تحقیق شامل 60 دانش آموز ناتوان یادگیری بود که به روش نمونه گیری هدفمند در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از نسخه چهارم تکمیل یافته مقیاس های هوشی وکسلر و نسخه سوم مقیاس توانایی های شناختی وودکاک جانسون استفاده شد. طرح پژوهش توصیفی از نوع علی مقایسه ای بود. روش گرد آوری اطلاعات به صورت میدانی و روش اجرا به صورت انفرادی و چهره به چهره بود؛ جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی مانند محاسبه فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و منحنی راک استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که هوشبهر دانشآموزان ناتوان یادگیری «حافظه فعال» و «مقیاس کل» کمتر از دانشآموزان عادی میباشند. همچنین تفاوت معنیداری بین عوامل شباهتها، واژگان، فهمیدن، اطلاعات، استدلال کلمه، مفاهیم تصویر، ظرفیت عدد، توالی عدد- حرف و نمادیابی با نمرات تراز در دانشآموزان ناتوان یادگیری وجود دارد و عوامل شباهتها، واژگان، فهمیدن، اطلاعات، استدلال کلمه، مفاهیم تصویر، ظرفیت عدد، توالی عدد- حرف و نمادیابی در تشخیص دانشآموزان ناتوان یادگیری دارای روایی تشخیصی میباشند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
دریافت: 1396/4/24 | پذیرش: 1396/9/1 | انتشار الکترونیک: 1398/3/12