مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 1 - ( شماره پیاپی 34 / فروردین 1398 )                   سال 8 شماره 1 صفحات 198-191 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Entezari Shabestar F, Khademi A. Compare Character strengths in students based on academic fields. Rooyesh 2019; 8 (1) :191-198
URL: http://frooyesh.ir/article-1-849-fa.html
انتظاری شبستر فائزه، خادمی علی. مقایسه نیرومندی های منش در دانشجویان بر اساس رشته تحصیلی. رویش روان شناسی. 1398; 8 (1) :191-198

URL: http://frooyesh.ir/article-1-849-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز ، shabestari716@gmail.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
چکیده:   (2260 مشاهده)
روان­شناسی مثبت، عبارت است از مطالعه علمی عملکرد بهینه انسان. تمرکز روان­شناسی مثبت بر این است که زندگی انسان چگونه شکوفا می­شود و به پتانسیل­هایش می­رسد.  نیرومندی­ منش از مفاهیم اصلی رویکرد علمی روان­شناسی مثبت­گراست. هدف این پژوهش مقایسه نیرومندی­ منش در دانشجویان بر اساس رشته تحصیلی آنان بود. بدین منظور، تعداد 351 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر از دانشکده­های مختلف و رشته­های مختلف تحصیلی با روش خوشه­ای طبقه­ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه ارزش­های فعال در عمل (فرم کوتاه) استفاده شد. روش تحقیق مطالعه حاضر علّی- مقایسه­ای است و برای تحلیل اطلاعات از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. پس از برقراری مفروضه­های آزمون، نتایج تحقیق نشان داد که نیرومندی­های منش در دانشجویان بر اساس رشته تحصیلی آنان به­طور معناداری متفاوت است. بر این اساس، دانشجویان به تفکیک پایه و رشته تحصیلی در زیرمولفه­ها نمرات متفاوتی کسب کردند. به­منظور بررسی میزان تفاوت میانگین گروه­ها از لحاظ مولفه­های نیرومندی­های منش از آزمون تعقیبی شفه استفاده گردید. بر این اساس، بین دانشجویان رشته­های علوم انسانی، فنی- مهندسی، علوم پایه و کشاورزی از لحاظ مولفه­های نیرومندی­های منش، بجز مولفه­های رهبری، بخشش، فروتنی و شوخ­طبعی، بین سایر مولفه­ها تفاوت­های معناداری وجود دارد، با توجه به نتایج به­دست آمده به­نظر می­رسد ماهیت رشته تحصیلی در نیرومندی­های منش دانشجویان نقش داشته باشد، و همان­گونه که صفات مثبت شخصیتی در انتخاب رشته تحصیلی  نقش دارند، تحت­ تاثیر رشته تحصیلی نیز قرار می­گیرند، لذا مطابق رشته تحصیلی دانشجویان  استفاده از برنامه­های ارتقاء نیرومندی­های منش برای آنان توصیه می­شود.
متن کامل [PDF 708 kb]   (1432 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي |
دریافت: 1396/5/9 | ویرایش نهایی: 1398/2/2 | پذیرش: 1396/6/6 | انتشار الکترونیک: 1398/2/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb