 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     (2019).  Prediction of Somatic Symptom(somatization) on the Basis of Defensive style and Emotion regulation in University Students.  Rooyesh. 8(3),  227-234. 
URL: http://frooyesh.ir/article-1-869-fa.html     
                     
                    
                    غدیری فرهاد،  عبدالمحمدی کریم،  سلیمانی اسماعیل.
(1398).  پیش بینی اختلال علایم بدنی(جسمانی سازی) بر اساس سبک های دفاعی و تنظیم هیجان در دانشجویان  رویش روان شناسی 8 (3) :234-227URL: http://frooyesh.ir/article-1-869-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشگاه ارومیه ، farhadghadiri17@yahoo.com
 2- دانشگاه پیام نور 
 3- دانشگاه ارومیه 
                    
                    
                    چکیده:       (3265 مشاهده)
                    
                    
                    چکیده: زمینه و هدف: جسمانی سازی یک اختلال شبه جسمی است که معاینات پزشکی قادر به توضیح علت آن نمی باشد. در پژوهش حاضر نقش سبک های دفاعی و تنظیم هیجان در اختلال جسمانی سازی بررسی گردید.روش بررسی: پژوهش حاضر به روش توصیفی، از نوع همبستگی بر روی تمامی دانشجویان مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1396-1395 انجام شد. 380 نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه های جسمانی کردن( (PHQ-15 ، پرسشنامه تنظیم هیجان  (ERQ)و پرسشنامه مکانیسمهای دفاعی  استفاده گردید.داده های به دست آمده با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان تحلیل شدند.یافته ها: نتایج همبستگی نشان داد که، سرکوبگری هیجانی و سبک دفاعی رشد نایافته و روان آزرده رابطه مثبت و معنی داری با جسمانی سازی دارد. همچنین بر اساس تحلیل رگرسیون همزمان، سرکوبگری و سبک دفاعی رشد نایافته بیشترین توان را در پیش بینی اختلال جسمانی سازی داشت.نتیجه گیری: طبق نتایج این پژوهش در درمان اختلال جسمانی سازی عواملی چون سبک های دفاعی و تنظیم هیجان باید مورد توجه قرار بگیرند.
 
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
روانشناسی عمومی  دریافت: 1396/5/26 | پذیرش: 1396/7/21 | انتشار الکترونیک: 1398/3/25