مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 2 - ( شماره پیاپی35/ اردیبهشت 1398 )                   سال 8 شماره 2 صفحات 132-125 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tahan M, Kalantari M. Determine the Effectiveness of Dare Training on Social Disorders of the Students of the Blind. Rooyesh 2019; 8 (2) :125-132
URL: http://frooyesh.ir/article-1-870-fa.html
طحان محمد، کلانتری معصومه. تعیین اثربخشی آموزش جرات ورزی براضطراب اجتماعی دانش اموزان نابینا . رویش روان شناسی. 1398; 8 (2) :125-132

URL: http://frooyesh.ir/article-1-870-fa.html


1- باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد بیرجند ، t.mohammad2@gmail.com
2- دکتری تخصصی روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد تهران مرکز
چکیده:   (2681 مشاهده)
هدف از انجام این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش جرات ورزی بر اضطراب اجتماعی دانش اموزان نابینا بوده است. پژوهش مورد نظر از نوع نیمه آزمایشی است که در آن از طرح پیش آزمون – پس ازآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان نابینای دوره ابتدایی(دوره اول و دوره دوم) شهر تهران تشکیل داد. تعداد اعضای نمونه در این پژوهش 16 نفر تعیین شد که به روش نمونه گیری در دسترس از جامعه مورد نظر انتخاب شدند. با توجه به کوچک بودن جامعه پژوهشی در این پژوهش سعی شد تا کلیه اعضای جامعه به عنوان نمونه لحاظ شوند. پس از انتخاب نمونه ، اعضا به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (8 نفر آزمایش، 8 نفر کنترل ) گمارده شدند. ابزار گرد آوری اطلاعات شامل مقیاس اضطراب اجتماعی واتسون و فرند (1969) بود. برای بررسی فرضیه های پژوهش تحلیل کواریانس و تحلیل واریانس چند متغیری بکار رفت. نتایج حاصل از بررسی ها نشان داد که تفاوت مشاهده شده بین میانگین های نمرات اضطراب اجتماعی شرکت کنندگان برحسب عضویت گروهی در مرحله پس آزمون برای اضطراب اجتماعی با 99 درصد اطمینان و برای مولفه های آن یعنی اجتناب و پریشانی اجتماعی و ترس از ارزیابی منفی با 95 درصد اطمینان معنی دار می باشد.
واژه‌های کلیدی: جرات ورزی، اضطراب اجتماعی، نابینا
متن کامل [PDF 770 kb]   (62 دریافت)    
نوع مقاله: كاربردي |
دریافت: 1396/5/27 | ویرایش نهایی: 1398/2/21 | پذیرش: 1396/7/14 | انتشار الکترونیک: 1398/2/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb