سال 8، شماره 3 - ( شماره پیاپی 36 / خرداد 1398 )                   سال 8 شماره 3 صفحات 91-100 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ramak N, Homayouni A, Sangani A, Talebzadeh M. Providing model for prediction of shyness through Alexithymia, feeling of loneliness and social identity in student high school girls. frooyesh. 2019; 8 (3) :91-100
URL: http://frooyesh.ir/article-1-903-fa.html
رامک ناهید، همایونی علیرضا، سنگانی علیرضا، طالب زاده محسن. ارایه مدل جهت پیش بینی کمرویی از طریق ناگویی خلقی، احساس تنهایی و هویت اجتماعی در دانش آموزان دختر متوسطه دوم. رویش روان شناسی. 1398; 8 (3) :91-100

URL: http://frooyesh.ir/article-1-903-fa.html


1- ﻛﺎﺭﺷﻨﺎﺳﻲ ﺍﺭﺷﺪ ﺭﻭﺍﻥ ﺷﻨﺎﺳﻲ ﻋﻤﻮﻣﻲ، ﮔﺮﻭﻩ ﺭﻭﺍﻥ ﺷﻨﺎﺳﻲ، ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺁﺯﺍﺩ ﺍﺳﻼﻣﻲ، ﻭﺍﺣﺪ ﺑﻨﺪﺭﮔﺰ، ﺑﻨﺪﺭﮔﺰ، ﺍﻳﺮﺍﻥ
2- ﺩﻛﺘﺮﻱ ﺭﻭﺍﻥ ﺷﻨﺎﺳﻲ ﺗﺮﺑﻴﺘﻲ، ﮔﺮﻭﻩ ﺭﻭﺍﻥ ﺷﻨﺎﺳﻲ، ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺁﺯﺍﺩ ﺍﺳﻼﻣﻲ، ﻭﺍﺣﺪ ﺑﻨﺪﺭﮔﺰ، ﺑﻨﺪﺭﮔﺰ، ﺍﻳﺮﺍﻥ
3- دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، ﮔﺮﻭﻩ ﺭﻭﺍﻥ ﺷﻨﺎﺳﻲ، ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺁﺯﺍﺩ ﺍﺳﻼﻣﻲ،ﻭﺍﺣﺪ ﺍﻫﻮﺍﺯ ، sangany.psycho@gmail.com
4- دانشیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (70 مشاهده)
پژوهش حاضر به ارائه مدلی جهت پیش بینی کمرویی از طریق ناگویی خلقی، احساس تنهایی و هویت اجتماعی در دانش آموزان دختر متوسطه دوم پرداخته است. روش پژوهش مدل یابی معادلات ساختاری و جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم پایه دوم شهر گرگان مشتمل بر 2400 در سال تحصیلی 95-96 بوده است. نمونه ی مورد بررسی 331 دانش آموز به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس ناگویی خلقی تورنتو، مقیاس احساس تنهایی راسل، پرسشنامه هویت اجتماعی صفاری نیا؛ و مقیاس کمرویی چیک- بریگز استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که ناگویی خلقی، هویت اجتماعی و احساس تنهایی به ترتیب 11/0، 19/0- و 12/0 اثر مستقیم بر کمرویی دارا بودند و برازش مدل تایید گردید و به طور کلی سه متغیر برون زا توان پیش بینی 24/0 از متغیر کمرویی را دارا بودند. با توجه به اثر بدست آمده می توان نتیجه گرفت که دانش آموزان کمرو تجاربی در ناگویی خلقی و احساس تنهایی در این اختلال دارا می باشند و کسب هویت اجتماعی متناسب می تواند کاهنده ی موثری جهت بهبود تعاملات اجتماعی گردد.


 
متن کامل [PDF 816 kb]   (14 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي |
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۲۶ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۳/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal

Designed & Developed by : Yektaweb