مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 5 - ( شماره پیاپی 38/ مرداد 1398 )                   سال 8 شماره 5 صفحات 15-9 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

dust mohamady H. Effect of cognitive behavioral group therapy based on Hofmann model on the reduction of clinical symptoms and improved cognitive emotional regulation firefighters. Rooyesh 2019; 8 (5) :9-15
URL: http://frooyesh.ir/article-1-906-fa.html
دوست محمدی حامد، فرهادی وحید، همتی محمد، اصغری رقیه. اثربخشی درمان گروهی شناختی - رفتاری (CBGT) مبتنی بر الگوی هافمن بر کاهش نشانگان بالینی و بهبود نظم جویی هیجانی- شناختی آتش نشانان. رویش روان شناسی. 1398; 8 (5) :9-15

URL: http://frooyesh.ir/article-1-906-fa.html


1- داشگاه پیام نور سمنان
2- باشگاه دانش پژوهان جوان کرمانشاه ، farhadivahid.a@gmail.com
3- دانشگاه آزاداسلامی واحد رودهن
4- باشگاه دانش پژوهان جوان، البرز
چکیده:   (1950 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، اثربخشی درمان گروهی شناختی - رفتاری (CBGT) مبتنی بر الگوی هافمن بر کاهش نشانگان بالینی و بهبود نظم جویی هیجانی- شناختی آتش نشانان استان البرز بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود که در آن از طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونه این پژوهش شامل 24 نفر از کارکنان بود که 12 نفر در گروه آزمایش و 12 نفر در گروه کنترل به‌صورت تصادفی جایگزین شدند. از هر دو گروه پیش‌آزمون به عمل آمد و گروه آزمایش درمان گروهی شناختی - رفتاری (CBGT) را در 10 جلسه دریافت کردند، در حالی که به گروه کنترل این مداخله ارائه نشد. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان (CERQ) و فهرست تجدید نظر شده علائم روانی (SCL-90-R) استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که تفاوت بین دو گروه آزمایش و کنترل در نشانگان افسردگی، اضطراب، روان پریشی و حساسیت بین فردی معنی دار است (05/0P<)؛ اما تفاوت بین دو گروه آزمایش و کنترل در خودبیمارانگاری، وسواس ، پرخاشگری و فوبیا معنی دار نیست (05/0P<). همچنین تفاوت بین دو گروه آزمایش و کنترل در مؤلفه های تمرکز مجدد مثبت، ارزیابی مجدد مثبت، تمرکز بر برنامه ریزی مجدد، پذیرش، دیدگاه گیری، ملامت خویش، فاجعه سازی در سطح معنی دار است؛ اما تفاوت بین دو گروه آزمایش و کنترل در نشخوار گری و ملامت دیگران معنی دار نیست (05/0P<).
 
متن کامل [PDF 1017 kb]   (820 دریافت)    
نوع مقاله: كاربردي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1396/6/30 | ویرایش نهایی: 1398/6/30 | پذیرش: 1396/7/24 | انتشار الکترونیک: 1398/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb