varaee P, poordad S, Darabi R. The Effect of Emotional Schema Therapy on Depression and Loneliness in Girl’s Dormitory Students. Rooyesh 2019; 8 (2) :95-104
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-929-fa.html
ورعی پیام، پورداد سبا، دارابی رضوان. تأثیر طرحواره درمانی هیجانی بر کاهش افسردگی و احساس تنهایی دانشجویان دختر خوابگاهی. رویش روان شناسی. 1398; 8 (2) :95-104
URL: http://frooyesh.ir/article-1-929-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه رازی کرمانشاه. ، payam.varaee@gmail.com
2- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه رازی کرمانشاه.
3- دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد
چکیده: (2848 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی بر کاهش میزان افسردگی و احساس تنهایی دانشجویان دختر خوابگاهی بود. این پژوهش تجربی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دختر ساکن در خوابگاه فاطمیه شهر کرمانشاه است. 24 نفر به روش نمونهگیری داوطلبانه با توجه به ملاک ورود و خروج انتخاب شدند. این افراد بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل، گمارده شدند. مداخله طرحواره درمانی هیجانی طی 9 جلسه بروی گروه آزمایش اجرا شد. ابزارهای پژوهش پرسشنامه افسردگی بک –فرم کوتاه، مقیاس احساس تنهایی اجتماعی و عاطفی بزرگسالان و پروتکل طرحواره درمانی هیجانی لهی بودند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان دادند که طرحواره درمانی هیجانی بهطور معناداری منجر به کاهش افسردگی و احساس تنهایی در دانشجویان میگردد (P<0/05). بنابراین طرحواره درمانی هیجانی در کاهش میزان افسردگی و احساس تنهایی مؤثر است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
دریافت: 1396/7/17 | ویرایش نهایی: 1398/2/15 | پذیرش: 1396/11/16 | انتشار الکترونیک: 1398/2/25