مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 6 - ( شماره پیاپی 39 / شهریور 1398 )                   سال 8 شماره 6 صفحات 182-173 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ataei Gharacheh N, Rostami R, Alborzi M. The Effect of Creative Movement Games on the social skills Development in Educatable Intellectual Disabled Children. Rooyesh 2019; 8 (6) :173-182
URL: http://frooyesh.ir/article-1-973-fa.html
عطایی قراچه نسیم، رستمی ربابه، البرزی محبوبه. اثر بازی‌های حرکتی خلاق بر رشد مهارت‌های اجتماعی کودکان کم‌توان‌ ذهنی آموزش‌پذیر. رویش روان شناسی. 1398; 8 (6) :173-182

URL: http://frooyesh.ir/article-1-973-fa.html


1- دانشگاه شیراز
2- دانشگاه شیراز ، rostami@shirazu.ac.ir
چکیده:   (2225 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بازی­های حرکتی خلاق بر رشد مهارت­های اجتماعی کودکان کم‌توان­ ذهنی آموزش ­پذیر انجام شد. جامعه آماری پژوهش عبارت بود از کلیه دانش آموزان کم­توان­ ذهنی آموزش پذیر 6 تا 12 ساله در شهر شیراز که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل بودند. در این مطالعه­ی نیمه تجربی، 58 کودک کم­توان ­ذهنی آموزش ­پذیر(30 پسر و 28 دختر) با میانگین سنی 07/9 سال، به صورت هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل گمارده شدند. برای سنجش اولیۀ مهارت های اجتماعی شرکت کنندگان، از معلمان آن ها خواسته شد تا به سؤالات خرده آزمون مهارت‌های اجتماعی پرسشنامه مهارت‌های اجتماعی گرشام و الیوت(1990) پاسخ دهند. گروه تجربی 6 هفته به بازی­های حرکتی خَلاق پرداختند و گروه کنترل نیز در این مدت فعالیت­های عادی مرتبط با برنامه مدرسه را انجام دادند. داده­ها با استفاده از آزمون لِون، آزمون کولموگروف اسمیرنوف و تحلیل کوواریانس توسط نرم­افزار spss-16 و در سطح معناداری 05/0 تحلیل گردید. نتایج نشان داد که مداخلۀ بازی­های حرکتی خَلاق بر مهارت­های اجتماعی منجر به تفاوت معناداری بین دو گروه تجربی و کنترل شد(05/0 P≤). به نظر می رسد که بازی­های حرکتی خَلاق به علت فراهم کردن فرصت­های تمرینی، شرایط مطلوب و داشتن برنامه­های مفرح و متنوع بر رشد مهارت­های اجتماعی کودکان کم‌توان ذهنی آموزش پذیر مؤثر هستند.
 
متن کامل [PDF 839 kb]   (1908 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1396/8/19 | ویرایش نهایی: 1398/7/30 | پذیرش: 1397/4/1 | انتشار الکترونیک: 1398/6/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb