Ataei Gharacheh N, Rostami R, Alborzi M. (2019). The Effect of Creative Movement Games on the social skills Development in Educatable Intellectual Disabled Children.
Rooyesh.
8(6), 173-182.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-973-fa.html
عطایی قراچه نسیم، رستمی ربابه، البرزی محبوبه. اثر بازیهای حرکتی خلاق بر رشد مهارتهای اجتماعی کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر رویش روان شناسی 1398; 8 (6) :182-173
URL: http://frooyesh.ir/article-1-973-fa.html
1- دانشگاه شیراز
2- دانشگاه شیراز ، rostami@shirazu.ac.ir
چکیده: (2421 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بازیهای حرکتی خلاق بر رشد مهارتهای اجتماعی کودکان کمتوان ذهنی آموزش پذیر انجام شد. جامعه آماری پژوهش عبارت بود از کلیه دانش آموزان کمتوان ذهنی آموزش پذیر 6 تا 12 ساله در شهر شیراز که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل بودند. در این مطالعهی نیمه تجربی، 58 کودک کمتوان ذهنی آموزش پذیر(30 پسر و 28 دختر) با میانگین سنی 07/9 سال، به صورت هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل گمارده شدند. برای سنجش اولیۀ مهارت های اجتماعی شرکت کنندگان، از معلمان آن ها خواسته شد تا به سؤالات خرده آزمون مهارتهای اجتماعی پرسشنامه مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت(1990) پاسخ دهند. گروه تجربی 6 هفته به بازیهای حرکتی خَلاق پرداختند و گروه کنترل نیز در این مدت فعالیتهای عادی مرتبط با برنامه مدرسه را انجام دادند. دادهها با استفاده از آزمون لِون، آزمون کولموگروف – اسمیرنوف و تحلیل کوواریانس توسط نرمافزار spss-16 و در سطح معناداری 05/0 تحلیل گردید. نتایج نشان داد که مداخلۀ بازیهای حرکتی خَلاق بر مهارتهای اجتماعی منجر به تفاوت معناداری بین دو گروه تجربی و کنترل شد(05/0 P≤). به نظر می رسد که بازیهای حرکتی خَلاق به علت فراهم کردن فرصتهای تمرینی، شرایط مطلوب و داشتن برنامههای مفرح و متنوع بر رشد مهارتهای اجتماعی کودکان کمتوان ذهنی آموزش پذیر مؤثر هستند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سلامت دریافت: 1396/8/19 | پذیرش: 1397/4/1 | انتشار الکترونیک: 1398/6/1