Ahmad Sermori P, Mardani Karani J, Nazari Sarmazeh F, Sayyadi Shahraki Z, Omidian Dehkordi M. The Effectiveness of admission and commitment group therapy on decreasing impulsivity and high risk behaviors of secondary school students. Rooyesh 2020; 8 (12) :21-30
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-975-fa.html
احمدی سرموری پژمان، مردانی کرانی جواد، نظری سرمازه فرشید، صیادی شهرکی زهرا، امیدیان دهکردی مهدی. اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش تکانشگری و رفتارهای پرخطر دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم. رویش روان شناسی. 1398; 8 (12) :21-30
URL: http://frooyesh.ir/article-1-975-fa.html
1- کارشناس، اداره کل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری. ، pejman74ahmadi@gmail.com
2- کارشناس، اداره کل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری.
3- دکترای تخصصی روانشناسی، هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد
چکیده: (2701 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش تکانشگری و رفتارهای پرخطر دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم انجام شد. روش پژوهش آزمایشی و طرح آن به صورت پیش آزمون- پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش شامل همهی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر شهرکرد در سال تحصیلی 96-1395 بود که به صورت نمونهگیری تصادفی 32 نفر انتخاب و به طور تصادفی در 2 گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. برنامه درمانی رویکرد پذیرش و تعهد در طی 8 جلسه و هر جلسه به مدت 90 دقیقه (هفتهای 2 بار) به صورت گروهی بر روی گروه آزمایش انجام شد؛ در حالی که گروه کنترل هیچگونه مداخله درمانی را دریافت نکردند. هر دو گروه آزمایش و کنترل قبل و بعد از اجرای روش درمانی، پرسشنامه تکانشگری (بارت و همکاران، 1995) و آزمون رفتارهای پرخطر (رشید و مارابی، 1391) را تکمیلی کردند. بهمنظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. یافتهها نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش تکانشگری (تکانشگری حرکتی، تکانشگری شناختی و عدم برنامهریزی) و رفتارهای پرخطر (رفتار جنسی ناایمن، خشونت، مصرف مواد) دانش آموزان دختر تأثیر معنیداری دارد (05/0P<). با استناد به یافتههای به دست آمده از پژوهش حاضر، میتوان نتیجه گرفت که گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد یک روش مناسب برای کاهش تکانشگری و رفتارهای پرخطر دانش آموزان دختر میباشد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مشاوره دریافت: 1396/8/20 | ویرایش نهایی: 1398/12/24 | پذیرش: 1396/10/18 | انتشار الکترونیک: 1398/12/24