سال 8، شماره 4 - ( شماره پیاپی 37 / تیر 1398 )                   سال 8 شماره 4 صفحات 63-74 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asghari A, Fekri F. The effectiveness of neurofeedback treatment on students’ dyslexia and dysgraphia. frooyesh. 2019; 8 (4) :63-74
URL: http://frooyesh.ir/article-1-976-fa.html
اصغری آرزو، فکری فاطمه. بررسی اثر بخشی روش درمانی نوروفیدبک بر اختلال نارسا خوانی و نارسانویسی دانش آموزان. رویش روان شناسی. 1398; 8 (4) :63-74

URL: http://frooyesh.ir/article-1-976-fa.html


1- استادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد ایران ، asghari@kub.ac.ir
2- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد
چکیده:   (48 مشاهده)
پژوهش  حاضر با هدف بررسی اثر بخشی روش نوروفیدبک بر کاهش علائم اختلال نارساخوانی  و نارسانویسی دانش آموزان انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی مبتلا اختلال نارسانویسی و نارساخوانی شهر بجنورد در سال تحصیلی 96-95 بودند. پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. به منظور انجام پژوهش 30 دانش آموز پسر به شیوه هدفمند برای اننجام مداخله انتخاب شدند که پانزده نفره از آنها به صورت تصادفی در گروه آزمایش و پانزده نفر در گروه کنترل جای داده شدند و آموزش روش نوروفیدبک بر روی گروه آزمایش انجام گردید. از ابزارهای آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) و نوشتن دیکته استفاده شد. داده‏های بدست آمده نیز با استفاده از نرم افزار آماری SPSS23 و روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که با کاربرد روش نوروفیدبک مهارت های خواندن  در دانش آموزان نارساخوان و صحیح نوشتن حروف و کلمات در افراد نارسانویس بطور معنا داری افزایش یافته است.در نتیجه می‏توان بیان کرد که روش نوروفیدبک رویکرد درمانی مؤثر و کارآمدی در کاهش علائم اختلال نارساخوانی و نارسانویسی در افراد مبتلا است.
متن کامل [PDF 606 kb]   (14 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: اعتیاد
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۲۳ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۵/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal

Designed & Developed by : Yektaweb