مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 7، شماره 7 - ( پاییز / مهرماه 97 /شماره پیاپی 28/ 1397 )                   سال 7 شماره 7 صفحات 286-275 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

(2018). Effect of perceptual-motor trainings on body awareness children with Dawn Syndrome disorder. Rooyesh. 7(7), 275-286.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-977-fa.html
کتیرایی نیلوفر، سرجوئی زهرا. تأثیر تمرینات ادراکی حرکتی بر آگاهی بدنی کودکان دارای اختلال سندروم داون رویش روان شناسی 1397; 7 (7) :286-275

URL: http://frooyesh.ir/article-1-977-fa.html


1- دانشگاه آزاداسلامی
2- دانشگاه ازاداسلامی
چکیده:   (3053 مشاهده)
مقدمه و هدف: تمرینات ادراکی - حرکتی شامل فعالیت­های حرکتی می­باشد که هدف عمده آن بهبود مهارت­های شناختی یا تحصیلی است و بر برنامه رشدی کودکان دلالت دارد. هدف از مطالعه حاضر، تأثیر تمرینات ادراکی حرکتی بر آگاهی بدنی کودکان دارای اختلال سندروم داون بود.
روش:روش اجرای این تحقیق از نوع نیمه تجربی می­باشد. 24 کودک دارای اختلال سندروم داون با دامنه سنی 4 تا 7 سال از شهرستان شهرضا به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور مساوی در  دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. مطالعه شامل مراحل پیش‌آزمون، تمرین و پس‌آزمون بود. در مرحله پیش‌آزمون، از شرکت­کنندگان هر دو گروه آزمون پردو به عمل آمد. گروه آزمایشی 24 جلسه برنامه تمرینی را هفته‌ای سه جلسه (در 8 هفته) و هر جلسه به مدت 45 تا 60 دقیقه انجام دادند. پس از پایان دوره تمرینات از هر دو گروه پس‌آزمون به عمل آمد. داده­های گردآوری شده با استفاده از آزمون­های ویلکاکسون و یومن ویتنی تحلیل شدند.
یافته­ها: نتایج نشان داد که یک دوره برنامه تمرینی ادراکی- حرکتی بر آگاهی بدنی و تمامی خرده مقیاس­های آن تاثیر معناداری داشت.
نتیجه­گیری: بنابراین می­توان نتیجه گرفت که برنامه تمرینی ادراکی- حرکتی می­تواند روش موثری در افزایش آگاهی بدنی کودکان دارای اختلال سندروم داون باشد.
متن کامل [PDF 627 kb]   (46 دریافت)    
نوع مقاله: كاربردي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1396/8/26 | پذیرش: 1396/9/20 | انتشار الکترونیک: 1397/9/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb