سال 8، شماره 5 - ( شماره پیاپی 38/ مرداد 1398 )                   سال 8 شماره 5 صفحات 85-92 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbari Balootbangan A, Nikdel F, Moltafet G, abdpoor F, Kohisoq S. The Role of Attachment Styles and Self-efficacy in Predicting Bullying and Victimization of Students in Secondary Schools. frooyesh. 2019; 8 (5) :85-92
URL: http://frooyesh.ir/article-1-983-fa.html
اکبری بلوطبنگان افضل، نیکدل فریبرز، ملتفت قوام، عبدپور فاطمه، کوهی سوق سپیده. نقش سبک‌های دلبستگی و خودکارآمدی در پیش‌بینی قلدری و قربانی شدن دانش‌آموزان مدارس متوسطه. رویش روان شناسی. 1398; 8 (5) :85-92

URL: http://frooyesh.ir/article-1-983-fa.html


1- دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان ، Akbariafzal@semnan.ac.ir
2- استادیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه یاسوج.
3- دانشگاه پیام نور یاسوج
4- دبیر آموزش و پرورش و دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، یاسوج
چکیده:   (62 مشاهده)

قلدری و قربانی شدن از جمله آسیب‌های اجتماعی هستند که مدارس امروزی با آن‌ها مواجه هستند و پژوهش در این حیطه حائز اهمیت است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر نقش سبک‌های دلبستگی و خودکارآمدی در پیش‌بینی قلدری و قربانی شدن دانش‌آموزان مدارس متوسطه بود. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی می‌باشد. به این منظور تعداد 330 دانش‌آموز (134 پسر و 196 دختر) از مدارس متوسطه شهر دهدشت به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و پرسشنامه‌های قلدری ایلی‌نویز، خودکارآمدی عمومی شوارزر و جروسالم و سبک‌های دلبستگی هازن و شاور را تکمیل کردند. برای تحلیل داده‌ها از روش‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری به کمک نرم‌افزار SPSSV19 استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد بین خودکارآمدی و دلبستگی ایمن با قلدری و قربانی شدن رابطه منفی و معنی‌داری وجود دارد. اما دلبستگی ناایمن اجتنابی و ناایمن دوسوگرا با قلدری و قربانی شدن رابطه مثبت و معنی‌داری داشتند. همچنین 19 درصد از واریانس قلدری توسط متغیرهای خودکارآمدی، دلبستگی ایمن و دلبستگی ناایمن دوسوگرا تببین شد و 16 درصد از واریانس قربانی شدن به وسیله خودکارآمدی و دلبستگی ایمن تبیین شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داده است که متغیرهای خودکارآمدی، دلبستگی ایمن و ناایمن دوسوگرا نقش معنی‌داری در پیش‌بینی قلدری و قربانی شدن دانش‌آموزان دارند و برنامه‌ریزی جهت آگاهی معلمان، مدیران و والدین از این متغیرها برای پیشگیری و کاهش قلدری و قربانی شدن در مدارس ضروری می‌باشد.

متن کامل [PDF 853 kb]   (18 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۱ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۷/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۰/۱۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb