eygi A, Makvandhoseyni S, Siadat S A, Dolati A. (2019). The Examination of Interpersonal problems, Emotional and conduct problems and Happiness in Elementary school.
Rooyesh.
8(6), 157-164.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-985-fa.html
بیگی علی، مکوند حسینی شاهرخ، سیادت سید علی، دولتی علی اکبر. بررسی روابط علی مشکلات بین فردی، هیجانی - رفتاری و شادکامی در دانش آموزان ابتدایی رویش روان شناسی 1398; 8 (6) :164-157
URL: http://frooyesh.ir/article-1-985-fa.html
1- دانشگاه سمنان
2- دانشگاه اصفهان
3- دانشگاه اصفهان ، dolatiali662@gmail.com
چکیده: (2498 مشاهده)
شادکامی حالتی از احساس خوشحالی و رضایت فرد از زندگی است که با فقدان افسردگی و اضطراب همراه است. پژوهش حاضر به منظور بررسی مشکلات بینفردی و مشکلات هیجانی -رفتاری در پیشبینی شادکامی در دانشآموزان ابتدایی انجام گرفت. روش تحقیق توصیفی همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی استان سمنان میباشد که از میان این دانشآموزان نمونهای به تعداد 232 نفر (155دختر و 77 پسر)، به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند و مقیاسهای احساس شادکامی آکسفورد، مشکلات بینفردی و مقیاس نقاط قوت و ضعف را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام و با نرمافزار spss-22 مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که بین مشکلات هیجانی، مشکلات فرااجتماعی (خردهمقیاسهای نقاط قوت و ضعف)، بیعاطفگی، گریزان از اجتماع و سوءاستفاده شونده (خردهمقیاسهای مشکلات بین فردی) با شادکامی همبستگی منفی و معنادار وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مشکلات هیجانی، مشکلات با همتایان و مشکلات رفتاری به ترتیب، به طور معناداری شادکامی پایین را در دانشآموزان پیشبینی میکنند. به نظر میرسد، تقویت روابط بینفردی موثر با دیگر همسالان و آموزش مدیریت عواطف در مواجهه با مشکلات، ممکن است با تقویت شادکامی و بهزیستی دانشآموزان همراه باشد
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1396/9/2 | پذیرش: 1396/10/23 | انتشار الکترونیک: 1398/6/1