مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 6 - ( شماره پیاپی 39 / شهریور 1398 )                   سال 8 شماره 6 صفحات 164-157 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

eygi A, Makvandhoseyni S, Siadat S A, Dolati A. The Examination of Interpersonal problems, Emotional and conduct problems and Happiness in Elementary school. Rooyesh 2019; 8 (6) :157-164
URL: http://frooyesh.ir/article-1-985-fa.html
بیگی علی، مکوند حسینی شاهرخ، سیادت سید علی، دولتی علی اکبر. بررسی روابط علی مشکلات بین فردی، هیجانی - رفتاری و شادکامی در دانش آموزان ابتدایی. رویش روان شناسی. 1398; 8 (6) :157-164

URL: http://frooyesh.ir/article-1-985-fa.html


1- دانشگاه سمنان
2- دانشگاه اصفهان
3- دانشگاه اصفهان ، dolatiali662@gmail.com
چکیده:   (2293 مشاهده)
شادکامی حالتی از احساس خوشحالی و رضایت فرد از زندگی است که با فقدان افسردگی و اضطراب همراه است. پژوهش حاضر به منظور بررسی مشکلات بین­فردی و مشکلات هیجانی -رفتاری در پیش­بینی شادکامی در دانش­آموزان ابتدایی انجام گرفت. روش تحقیق توصیفی همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی استان سمنان می­باشد که از میان این دانش­آموزان نمونه­ای به تعداد 232 نفر  (155دختر و 77 پسر)، به روش تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند و مقیاس­های احساس شادکامی آکسفورد، مشکلات بین­فردی و مقیاس نقاط قوت و ضعف را تکمیل کردند. داده­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام­به­گام  و با نرم­افزار spss-22 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته­های پژوهش نشان داد که بین مشکلات هیجانی، مشکلات فرااجتماعی (خرده­مقیاس­های نقاط قوت و ضعف)، بی­عاطفگی، گریزان از اجتماع و سوءاستفاده شونده (خرده­مقیاس­های مشکلات بین فردی) با شادکامی همبستگی منفی و معنادار وجود دارد. هم­چنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مشکلات هیجانی، مشکلات با همتایان و مشکلات رفتاری به ترتیب، به طور معناداری شادکامی پایین را در دانش­آموزان پیش­بینی می­کنند. به نظر می­رسد، تقویت روابط بین­فردی موثر با دیگر همسالان و آموزش مدیریت عواطف در مواجهه با مشکلات، ممکن است با تقویت شادکامی و بهزیستی دانش­آموزان همراه باشد
متن کامل [PDF 612 kb]   (1112 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1396/9/2 | ویرایش نهایی: 1398/7/30 | پذیرش: 1396/10/23 | انتشار الکترونیک: 1398/6/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb