Soleymani M, Dehghan M, Bahrami H, jamaati Ardakani R. (2019). Investigation of relationship between mathematic anxiety and Metacognitive Awareness of Reading Strategies in students of talents high schools.
Rooyesh.
8(6), 59-68.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1040-fa.html
سلیمانی مجید، دهقان مریم، بهرامی حسین، جماعتی اردکانی راضیه. بررسی رابطه بین اضطرب ریاضی و آگاهی فراشناختی از رویکردهای مطالعه در دانش آموزان دبیرستان های استعداد درخشان رویش روان شناسی 1398; 8 (6) :68-59
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1040-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرم آباد ، majidsoleymani121@yahoo.com
2- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات فارس
3- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه علامه طباطبائی
4- مربی دانشگاه اردکان، یزد، ایران.
چکیده: (2127 مشاهده)
این پژوهش به منظور بررسی رابطه بین اضطراب ریاضی و آگاهی فراشناختی از رویکردهای مطالعه در دانش آموزان دبیرستان های استعداد درخشان انجام گرفت. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دبیرستان های استعداد درخشان( پایه های اول، دوم و سوم) شهرستان قم بود که در سال تحصیلی 1395- 1394 مشغول به تحصیل بودند. از بین این افراد تعداد 120 دانش آموز(60 نفر پسر و 60 نفر دختر) به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه های اضطراب ریاضی(MARS-R) و آگاهی فراشناختی از رویکردهای مطالعه(MARSI) استفاده شد. داده ها توسط آزمون ضریب همبستگی و آزمون تفاوت میانگین دو گروه (t مستقل) با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین اضطراب ریاضی و آگاهی فراشناختی از رویکردهای مطالعه رابطه منفی و معناداری وجود دارد، اضطراب ریاضی در دختران بیشتر از پسران است. میزان آگاهی فراشناختی از رویکردهای مطالعه در پسران بیشتر از دختران استآگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه می تواند باعث شود تا هنگام مطالعه دروس مختلف از راهبردهای مناسب استفاده شود تا با یادسپاری مطلوب، تا حدی اضطراب کاهش یابد
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1396/10/20 | پذیرش: 1397/2/19 | انتشار الکترونیک: 1398/6/1