Athari Z, Eivazi E, Hedayati F. (2019). Demonstrative Symptoms of Anxiety and Depression in Elementary Students in Home, Tree & Dude Test.
Rooyesh.
8(6), 199-208.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1177-fa.html
1- دانشگاه خوارزمی ، atharizeynab@yahoo.com
2- کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد مرودشت
3- کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه هرمزگان
چکیده: (2563 مشاهده)
با توجه به اهمیت نقاشی در تجلی دنیای درونی افراد و فهم مسائل آنان، مطالعه حاضر به بررسی تحولی علائم ترسیمی اضطراب و افسردگی آزمون ترسیم منظره در دانش آموزان ابتدایی شهر بندرعباس پرداخت. جامعه پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر و پسر دوره ابتدایی مدارس شهر بندرعباس در سال تحصیلی ۹۵- ۹۶ تشکیل دادهاند. بهمنظور انتخاب نمونه ابتدا به طریق روش نمونهگیری خوشهای شش مدرسه بهتصادف انتخاب شدند. از میان دانش آموزان مراجعهکننده به مشاوران این مدارس، ۲۰ دانشآموز دارای اختلال اضطراب و ۲۰ دانشآموز دارای افسردگی از طریق اجرای پرسشنامههای اضطراب بیماهر و افسردگی کواکس انتخاب شدند. انتخاب بر این مبنا بود که نمره هرکدام از افراد منتخب در آزمون آن اختلال یک انحراف معیار بالاتر از میانگین باشد. ۲۰ دانشآموز عادی نیز به روش نمونهگیری تصادفی از همین مدارس انتخاب شدند. پس از ترسیم نقاشی منظره توسط شرکتکنندگان، تفسیر و مقایسه نقاشی گروهها با استفاده از آزمون خی دو انجام شد. نتایج آزمون خی دو نشان داد بین اعضای گروههای دانش آموزان عادی، افسرده و مضطرب ازلحاظ برخی علائم ترسیمی نقاشی منظره تفاوت معنیدار وجود دارد. عدم رعایت نسبت سر به تنه، خطوط کمرنگ، ترسیم آدمک کوچک، استفاده از خطوط منقطع، تفاوت در کاربرد رنگها، نداشتن منظره پیرامون آدمک، خطوط ترسیمی دارای پیچوتاب در ترسیم درخت، تصحیحهای مکرر و ترسیم شاخههای درخت به حالت بسته ازجمله ویژگیهای نقاشی دانش آموزان دارای اختلال بود. کودکان به دلیل پایین بودن سطح تفکر انتزاعی قادر به بیان هیجانات و احساسات خود نیستند، ازاینرو کاربرد آزمونهای فرافکن ترسیمی از سوی روان شناسان و مشاوران جهت تشخیص و درمان اختلالات رفتاری و سازشی کودکان اجتنابناپذیر است
نوع مقاله:
كاربردي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1397/2/23 | پذیرش: 1397/3/22 | انتشار الکترونیک: 1398/6/1