Research code: 21162247
Alipour K, Abasi M, Ghadampour E. (2024). Feasibility of Educational Package of Quality of Life in the School on Academic Motivation and Belonging to the School.
Rooyesh.
13(3), 45-54.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4957-fa.html
1- دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
2- دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. ، abasi.mo@lu.ac.ir
3- استاد گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
چکیده: (237 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر امکانسنجی بستهی آموزش کیفیت زندگی در مدرسه بر انگیزش تحصیلی و تعلق به مدرسه دانشآموزان بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی با پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهرخرمآباد در سال تحصیلی 1402-1401 بود. نمونهگیری (40نفر) به صورت خوشهای چند مرحلهای بود، نمونه به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر)، گواه (20 نفر) جایگزین شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای انگیزش تحصیلی (HEMS، هارتر،1981) و تعلق به مدرسه (SSCS ، بریو و بتی،2005) جمع آوری شدند. گروه آزمایش دوازده جلسه 60 دقیقهای، (هفتهای دو جلسه) بستهی آموزشی کیفیت زندگی در مدرسه را دریافت کردند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل چند متغیره تحلیل شدند. نتایج تحلیل دادهها نشان داد، که با کنترل اثر پیشآزمون بین دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری در سطح (001/0P<) وجود دارد. میتوان نتیجه گرفت بستهی آموزشی کیفیت زندگی در مدرسه باعث افزایش میزان انگیزش تحصیلی و تعلق به مدرسه دانشآموزان میشود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/8/22 | پذیرش: 1402/11/1 | انتشار الکترونیک: 1403/4/3