Jamali M, Nosrati F, Taherifar Z, Mojaver S. (2024). The Effectiveness of Group Cognitive Behavioral Therapy on Anxiety and Psychological Well-Being Mothers of Children with Specific Learning Disability.
Rooyesh.
13(7), 1-10.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5459-fa.html
جمالی مریم، نصرتی فاطمه، طاهری فر زهرا، مجاور شیرین. اثربخشی گروهدرمانی شناختی رفتاری بر اضطراب و بهزیستی روانشناختی مادران دارای فرزند با اختلال یادگیری خاص رویش روان شناسی 1403; 13 (7) :10-1
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5459-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، fnosrati@ut.ac.ir
3- استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
4- دانشجوی دکترای روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده: (581 مشاهده)
هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری بر اضطراب و بهزیستی روانشناختی مادران دارای فرزند با اختلال یادگیری خاص بود. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران دارای فرزند با اختلال یادگیری خاص در شهر تهران در سال تحصیلی 1401- 1402 بود. 26 نفر از مادران دارای فرزند با اختلال یادگیری خاص با روش نمونهگیری هدفمند وارد مطالعه و در دو گروه آزمایش (13 نفر) و کنترل (13 نفر) به شیوه تصادفی گمارش شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس اضطراب بک (1988، BAI) بهزیستی روانشناختی ریف (1989، RSPWB) و برنامه مداخله گروهدرمانی شناختی رفتاری بک (2021) و لیهی (2007) بود. دادههای پژوهش به شیوه تحلیل کواریانس چندمتغیری با استفاده از نرمافزار SPSS-24 تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که بین میانگین اضطراب و بهزیستی روانشناختی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد که نشاندهندهی تأثیر گروهدرمانی شناختی رفتاری بر کاهش اضطراب و افزایش بهزیستی روانشناختی گروه آزمایش بود (05/0p<). میتوان نتیجه گرفت که گروهدرمانی شناختی رفتاری تأثیر قابل قبولی در بهبود بهزیستی روانشناختی مادران دارای فرزند با اختلال یادگیری خاص داشته است.
نوع مقاله:
كاربردي |
موضوع مقاله:
روانشناسی خانواده دریافت: 1403/3/25 | پذیرش: 1403/5/9 | انتشار الکترونیک: 1403/7/10