مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 7 - ( مهر 1403 / پیاپی 100 1403 )                   سال 13 شماره 7 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jamali M, Nosrati F, Taherifar Z, Mojaver S. (2024). The Effectiveness of Group Cognitive Behavioral Therapy on Anxiety and Psychological Well-Being Mothers of Children with Specific Learning Disability. Rooyesh. 13(7), 1-10.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5459-fa.html
جمالی مریم، نصرتی فاطمه، طاهری فر زهرا، مجاور شیرین. اثربخشی گروه‌درمانی شناختی رفتاری بر اضطراب و بهزیستی روان‌شناختی مادران دارای فرزند با اختلال یادگیری خاص رویش روان شناسی 1403; 13 (7) :10-1

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5459-fa.html


1- کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- دانشیار گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، fnosrati@ut.ac.ir
3- استادیار گروه روان‌شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
4- دانشجوی دکترای روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (581 مشاهده)
هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین اثربخشی گروه­ درمانی شناختی رفتاری بر اضطراب و بهزیستی روان­شناختی مادران دارای فرزند با اختلال یادگیری خاص بود. روش پژوهش حاضر نیمه‏آزمایشی با طرح پیش­آزمون - پس­آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران دارای فرزند با اختلال یادگیری خاص در شهر تهران در سال تحصیلی 1401- 1402 بود. 26 نفر از مادران دارای فرزند با اختلال یادگیری خاص با روش نمونه­گیری هدفمند وارد مطالعه و در دو گروه آزمایش (13 نفر) و کنترل (13 نفر) به شیوه تصادفی گمارش شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس اضطراب بک (1988، BAI) بهزیستی روان­شناختی ریف (1989، RSPWB) و برنامه مداخله گروه­درمانی شناختی رفتاری بک (2021) و لیهی (2007) بود. داده­های پژوهش به شیوه تحلیل کواریانس چندمتغیری با استفاده از نرم­افزار SPSS-24 تجزیه و تحلیل شد. یافته­ها نشان داد که بین میانگین اضطراب و بهزیستی روان­شناختی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل تفاوت معنی­داری وجود دارد که نشان­دهنده­ی تأثیر گروه­درمانی شناختی رفتاری بر کاهش اضطراب و افزایش بهزیستی روانشناختی گروه آزمایش بود (05/0p<). می­توان نتیجه گرفت که گروه­­درمانی شناختی رفتاری تأثیر قابل قبولی در بهبود بهزیستی روان­شناختی مادران دارای فرزند با اختلال یادگیری خاص داشته است.
متن کامل [PDF 532 kb]   (493 دریافت)    
نوع مقاله: كاربردي | موضوع مقاله: روانشناسی خانواده
دریافت: 1403/3/25 | پذیرش: 1403/5/9 | انتشار الکترونیک: 1403/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb