مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 12 - ( اسفند 1403 / پیاپی 105 1403 )                   سال 13 شماره 12 صفحات 100-91 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Enayati S, Taklavi S, Pourmohseni-Koluri F. (2025). The effectiveness of emotional self-control training on impulsivity and parent-child relationships of adolescent boys with cyberbullying. Rooyesh. 13(12), 91-100.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5579-fa.html
عنایتی شیما، تکلوی سمیه، پورمحسنی کلور فرشته. اثربخشی آموزش خودکنترلی هیجانی بر تکانشگری و روابط والد -فرزندی نوجوانان پسر دارای قلدری سایبری رویش روان شناسی 1403; 13 (12) :100-91

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5579-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان­شناسی، گروه روان­شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
2- استادیار گروه روان­شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. ، staklavi@gmail.com
3- دانشیار گروه روان­شناسی، واحد تهران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده:   (245 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش خودکنترلی هیجانی بر تکانشگری و روابط والد -فرزندی نوجوانان پسر دارای قلدری سایبری صورت گرفت. روش پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون_پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش­آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر تهران (مناطق 1 و 2) در سال­تحصیلی 1401-1402 بودند که تعداد 39 نفر به روش نمونه­گیری هدفمند بعد از غربالگری انتخاب و در گروه آزمایش (19 نفر) و کنترل (20نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش هشت جلسه­ی 75 دقیقه­ای تحت آموزش خودکنترلی هیجانی قرار گرفتند. ابزارگردآوری داده­ها شامل پرسشنامه تجربه قلدری قربانی سایبری آنتیادو و همکاران (2016، CBVEQ)، مقیاس رابطه والد- کودک فاین و همکاران (1983،  PCRS) و مقیاس پرسشنامه تکانشگری بارات پاتون و همکاران (1995،BIS-11) بود. نتایج نشان داد که با کنترل اثر پیش­آزمون بین میانگین پس­آزمون تکانشگری و روابط والد -فرزندی در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری در سطح 001/0 وجود دارد. در نتیجه آموزش خودکنترلی هیجانی می‌تواند به‌عنوان روش درمانی مؤثر در جهت کاهش تکانشگری و بهبود روابط والد -فرزندی نوجوانان پسر دارای قلدری سایبری مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 510 kb]   (125 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1403/5/22 | پذیرش: 1403/7/4 | انتشار الکترونیک: 1403/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb