Enayati S, Taklavi S, Pourmohseni-Koluri F. (2025). The effectiveness of emotional self-control training on impulsivity and parent-child relationships of adolescent boys with cyberbullying.
Rooyesh.
13(12), 91-100.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5579-fa.html
عنایتی شیما، تکلوی سمیه، پورمحسنی کلور فرشته. اثربخشی آموزش خودکنترلی هیجانی بر تکانشگری و روابط والد -فرزندی نوجوانان پسر دارای قلدری سایبری رویش روان شناسی 1403; 13 (12) :100-91
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5579-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. ، staklavi@gmail.com
3- دانشیار گروه روانشناسی، واحد تهران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده: (245 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش خودکنترلی هیجانی بر تکانشگری و روابط والد -فرزندی نوجوانان پسر دارای قلدری سایبری صورت گرفت. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون_پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر تهران (مناطق 1 و 2) در سالتحصیلی 1401-1402 بودند که تعداد 39 نفر به روش نمونهگیری هدفمند بعد از غربالگری انتخاب و در گروه آزمایش (19 نفر) و کنترل (20نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش هشت جلسهی 75 دقیقهای تحت آموزش خودکنترلی هیجانی قرار گرفتند. ابزارگردآوری دادهها شامل پرسشنامه تجربه قلدری – قربانی سایبری آنتیادو و همکاران (2016، CBVEQ)، مقیاس رابطه والد- کودک فاین و همکاران (1983، PCRS) و مقیاس پرسشنامه تکانشگری بارات پاتون و همکاران (1995،BIS-11) بود. نتایج نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین پسآزمون تکانشگری و روابط والد -فرزندی در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری در سطح 001/0 وجود دارد. در نتیجه آموزش خودکنترلی هیجانی میتواند بهعنوان روش درمانی مؤثر در جهت کاهش تکانشگری و بهبود روابط والد -فرزندی نوجوانان پسر دارای قلدری سایبری مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1403/5/22 | پذیرش: 1403/7/4 | انتشار الکترونیک: 1403/12/10