Torabi S S, Mirzabeigi A, Pazuki F, Rezaei Rezvan S, Isari S A. (2025). Predicting academic well-being based on the Classroom Social-Psychological Climate of the class with the mediating role of academic engagement and Academic Buoyancy.
Rooyesh.
13(12), 215-224.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5693-fa.html
ترابی سید سعید، میرزابیگی احمد، پازوکی فاطمه، رضایی رضوان شهرزاد، ایثاری سید امیرحسین. پیش بینی بهزیستی تحصیلی براساس جو روانی_اجتماعی کلاس با نقش میانجی اشتیاق تحصیلی و پایستگی تحصیلی رویش روان شناسی 1403; 13 (12) :224-215
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5693-fa.html
1- هیات علمی وابسته، گروه روانشناسی، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان، ایران. ، Saeed_sh_25@yahoo.com
2- دکتری روانشناسی تربیتی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
3- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران.
4- دکتری روانشناسی تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه فرهنگیان، بجنورد، ایران.
5- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.
چکیده: (248 مشاهده)
هدف از انجام پژوهش حاضر پیشبینی بهزیستی تحصیلی براساس جو روانی_ اجتماعی کلاس با نقش میانجی اشتیاق تحصیلی و پایستگی تحصیلی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی - همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر دامغان در سال تحصیلی 1403-1402 بود. از بین این افراد، تعداد 270 نفر با روش خوشهای چند مرحلهای و با توجه به ملاکهای ورود و خروج براساس نظر کلاین (2023) انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه جو روانی_ اجتماعی کلاس (PCIF) فریزر و همکاران(1995)، پرسشنامه بهزیستی تحصیلی (AWQ) تومینن – سوینی و همکاران (2012)، پرسشنامه پایستگی تحصیلی (ABQ) مارتین و مارش (2008) و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی (AEQ) فریدریکز و همکاران (2004) بود. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از طریق مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج نشان داد که دادهها با مدل مفهومی برازش قابل قبولی داشته و مورد تائید قرار گرفت. همچنین مطابق با مدل ساختاری پژوهش اثرات مستقیم جو روانی_ اجتماعی کلاس، اشتیاق تحصیلی و پایستگی تحصیلی بر بهزیستی تحصیلی معنادار بود (01/0P<). همچنین اثرات غیرمستقیم جو روانی_ اجتماعی کلاس بر بهزیستی تحصیلی از طریق اشتیاق تحصیلی و پایستگی تحصیلی معنادار بود (01/0P<). به نظر میرسد نتایج این پژوهش میتواند اطلاعات مفیدی را برای مسئولین آموزشی، پژوهشگران، مشاوران تحصیلی در جهت کاهش مشکلات تحصیلی یادگیرندگان فراهم کند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1403/7/6 | پذیرش: 1403/10/1 | انتشار الکترونیک: 1403/12/10