سال 7، شماره 4 - ( تابستان1397، تیرماه، شماره4، شماره پیاپی25 1397 )                   سال 7 شماره 4 صفحات 23-40 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghanbaritalab M, Fouladchang M, Ghanbari A. The relationship between cognitive strategies and academic achievement among high school students . frooyesh. 2018; 7 (4) :23-40
URL: http://frooyesh.ir/article-1-71-fa.html
قنبری طلب محمد، فولاد چنگ محبوبه، قنبری علی. رابطه راهبردهای شناختی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رشته های نظری مقطع متوسطه . رویش روان شناسی. 1397; 7 (4) :23-40

URL: http://frooyesh.ir/article-1-71-fa.html


1- دانشگاه شیراز ، mohammad.ghanbari400@yahoo.com
2- دانشگاه پیام نور
3- دانشگاه شیراز
چکیده:   (842 مشاهده)
چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه راهبردهای شناختی با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسطه در رشته های علوم انسانی، علوم تجربی، و ریاضی‌ فیزیک شهرستان شهرکرد بود. پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان پسر دبیرستان‌های شهرستان شهرکرد بودند که از میان آنها به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند‌مرحله ای222 دانش‌آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش راهبردهای یادگیری شناختی پرسشنامه‌ای با اقتباس از پرسشنامه‌های وینشتین و پالمر (2002) و والترز (2004) طراحی شد. داده‌ها از طریق همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره به شیوه همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که همبستگی معناداری بین راهبردهای شناختی و پیشرفت تحصیلی در رشته‌های مختلف تحصیلی وجود دارد (01/0>P). همچنین، از بین سه راهبرد مرورذهنی، بسط معنایی و سازمان‌دهی تنها راهبرد بسط معنایی سهم معنی‌داری در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان رشته‌های علوم انسانی و ریاضی فیزیک دارد. در مورد رشته‌ی علوم تجربی هیچیک از راهبردها پیش‌بینی کننده‌ی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان نیست.
متن کامل [PDF 630 kb]   (37 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: ۱۳۹۴/۷/۱۴ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۷/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۲۲ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۷/۴/۲۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb