پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزشهای کارتونی بر مهارتهای زندگی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر بیرجند انجام شد. روش این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 93-1392 است. تعداد 60 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه مهارتهای زندگی خدادادی (1390) و مجموعه کارتونهای آموزشی پخششده در شبکه پویا سیما تحت عنوان مهارتهای زندگی بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بین نمره مهارتهای زندگی در گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری وجود دارد. علاوه بر این، نتایج نشان داد که بین نمرات مهارتهای زندگی در گروه آزمایش و گواه دختران تفاوت معناداری وجود ندارد ولی بین نمرات مهارتهای زندگی در گروه آزمایش و گواه پسران تفاوت معناداری وجود دارد. بنابراین پیشنهاد میشود با توجه به اهمیت انیمیشن و آموزش کارتونی و نقش تأثیرگذار آنها بر افراد، برای ارتقای و آموزش مهارتهای زندگی از این روش استفاده شود.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |