1- دانشگاه تهران ، nghorbani@ut.ac.ir
2- دانشگاه تهران. گروه روانشناسی
چکیده: (3752 مشاهده)
آموزش عملی رواندرمانی از طریق سوپرویژن (نظارت) صورت میگیرد. این آموزش به سه شکل سنتی، زنده، و ویدئویی و در قالب مدلهای نظریهمحور، تحولی، و انسجامی اِعمال میشود. به طور معمول این آموزش هم در دانشگاهها و هم در مراکز خصوصی ارائه میگردد. در ایران به لحاظ تاریخی میتوان خدمات و آموزش رواندرمانی را پیش و پس از تشکیل سازمان نظام روانشناسی وارسی نمود. رقابتهای صنفی بین روانشناسان و روانپزشکان و همچنین میان روانشناسان وزارت علوم و بهداشت، فقدان ضوابط روشن و استانداردهای مناسب سازمان نظام روانشناسی جهت ارزیابی کیفیت آموزش و صلاحیت افراد، محدودیتهای آموزشی دانشگاهها، و آموزشهای غیر نظامدار در مراکز خصوصی از معضلات آموزش رواندرمانی است. طرح پرسش مناسب درباره ضوابط و نه مکان آموزش رواندرمانی، تعیین سازمانهای غیر دانشگاهی جهت اعتبارسنجی آموزش رواندرمانی، و گسترش مراکز خصوصی وابسته به نهادهای بینالمللی آموزشی مواردیاند که به ارتقای کیفیت و رشد علم و فن رواندرمانی در ایران کمک میکنند.
نوع مقاله:
تحلیلی |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1396/11/24 | ویرایش نهایی: 1397/2/14 | پذیرش: 1396/11/24 | انتشار الکترونیک: 1396/11/28