Yadollahi E, Sadat M S. (2020). Review and Analyze the Relationship between home literacy environments to Reading skills For both Healthy and Dyslexia students.
Rooyesh.
9(3), 117-126.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1158-fa.html
یدالهی الهه، سادات میرسبحان. مرور و تحلیلی بر رابطهی غنای محیطی خواندن در خانه با مهارت های خواندن کودکان عادی و نارساخوان رویش روان شناسی 1399; 9 (3) :126-117
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1158-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، eyadollah@gmail.com
2- کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه علامه طیاطبایی، تهران، ایران.
چکیده: (1689 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف مرور و تحلیل رابطه ی غنای محیطی خواندن و طبقه اجتماعی اقتصادی با مهارت های خواندن در کودکان بدون مشکل خواندن و نوشتن و کودکان با مشکل خواندن و نوشتن صورت گرفت. در تحقیقات متفاوت نشان داده شده است که غنای محیطی خواندن در خانه برای کودکان عادی و نارساخوان نیز با یکدیگر متفاوت بودند و اکثر مولفه ها مجددا متاثر از طبقه اجتماعی اقتصادی بودند. در گروه دانش آموزان عادی و نارساخوان همبستگی هایی میان مولفه های غنای محیطی و مهارت های خواندن دیده شد. هم چنین این متغیرها و ارتباطات مشاهده شده، متاثر از طیقه اجتماعی اقتصادی بوده اند. در این پژوهش مشاهده شده است که فاکتور ها و آموزش های مختلف محیط خانه در سنین پیش از دبستان هریک روی مهارت های خاصی از مهارت های خواندن در کودکان اثر می گذارد و این عوامل و علل آن در میان دانش آموزان عادی و نارساخوان متفاوت است. شناخت این عوامل موثر می تواند در بهبود محیطی آموزشی کودکان و در نتیجه افزایش توانمندی های خواندن در کودکان بدون و با مشکل خواندن و نوشتن برای خانواده ها و متولیان آموزشی راهگشا باشد.
نوع مقاله:
تحلیلی |
موضوع مقاله:
روانشناسی تحولی دریافت: 1397/2/14 | پذیرش: 1397/3/22 | انتشار الکترونیک: 1399/3/10