مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 8 - ( شماره پیاپی 41/ آبان 1398 )                   سال 8 شماره 8 صفحات 8-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholamali Lavasani M, Mirhosseini F S, Motahari Nasab Z, ramesh S. The mediating role of integrative self-knowledge in the relationship between basic psychological needs and cognitive emotion regulation strategies in adolescents. Rooyesh 2019; 8 (8) :1-8
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1164-fa.html
غلامعلی لواسانی مسعود، میرحسینی فاطمه السادات، مطهری نسب زهرا، رامش سمیه. نقش واسطه‌ای خودشناسی انسجامی در رابطه بین نیازهای بنیادین روانشناختی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان. رویش روان شناسی. 1398; 8 (8) :1-8

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1164-fa.html


1- دانشیار، دانشگاه تهران
2- کارشناسی ارشدروان شناسی تربیتی، دانشگاه تهران ، fsmirhosseini@gmail.com
3- کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه خوارزمی
4- دانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه تهران
چکیده:   (2668 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه­ای خودشناسی انسجامی در رابطه بین نیازهای بنیادین روانشناختی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان نوجوانان انجام شد. جامعه این پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوره دوم شهر تهران در سال تحصیلی  97-1396 بودند. از این بین تعداد 329 نفر (157 دختر و 162 پسر) به شیوه نمونه گیری در دسترس  انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها شامل پرسشنامه نیازهای بنیادین روانشناختی (دسی و رایان، 2000)، خودشناسی انسجامی (قربانی، واتسون و هارگیس، 2008) و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و کرایج، 2006) بود.  داده­ها با استفاده از روش آماری همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر داده­ها تحلیل شد. یافته­ها نشان داد که نیازهای بنیادین روانشناختی و خودشناسی انسجامی به ترتیب با راهبردهای سازش یافته تنظیم هیجان، دارای همستگی مثبت و با راهبردهای سازش نایافته تنظیم شناختی هیجان دارای همبستگی منفی هستند. همچنین نقش واسطه­ای خودشناسی انسجامی در رابطه بین نیازهای بنیادین روانشناختی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان مورد تایید قرار گرفت. از این رو لازم است در زمینه تنظیم هیجانی در نوجوانان، مداخلات روانشناختی به سمت ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی و خود شناسی انسجامی سوق داده شود.
متن کامل [PDF 817 kb]   (84 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1397/2/15 | ویرایش نهایی: 1398/9/6 | پذیرش: 1397/3/25 | انتشار الکترونیک: 1398/9/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb