Gholamali Lavasani M, Mirhosseini F S, Zare mirak abad A, Motahari Nasab Z. The Role of Predicting Basic Psychological Needs and Cognitive Emotional Regulation in Students' Academic Performance. Rooyesh 2019; 8 (9) :85-92
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1165-fa.html
غلامعلی لواسانی مسعود، میرحسینی فاطمه السادات، زارع میرک آباد اعظم، مطهری نسب زهرا. نقش پیش بینی کنندگی نیازهای بنیادین روانشناختی و تنظیم شناختی هیجان در عملکرد تحصیلی دانش آموزان. رویش روان شناسی. 1398; 8 (9) :85-92
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1165-fa.html
1- دانشیار، دانشگاه تهران
2- کارشناسی ارشدروان شناسی تربیتی، دانشگاه تهران ، fsmirhosseini@gmail.com
3- دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه علوم تحقیقات تهران
4- کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه خوارزمی
چکیده: (2117 مشاهده)
عملکرد تحصیلی، به ویژه در سنین نوجوانی که با تغییرات بسیار همراه است، موضوعی حائز اهمیت میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پیش بینی کنندگی نیازهای بنیادین روانشناختی و تنظیم شناختی هیجان در عملکرد تحصیلی دانش آموزان انجام گرفت. جامعه این پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم استان تهران در سال تحصیلی 97-1396 بودند که تعداد 329 نفر (157 دختر و 162 پسر) به شیوه در دسترس از بین آنها انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه نیازهای بنیادین روانشناختی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی بود. نتایج پژوهش نشان داد که نیازهای بنیادین روانشناختی با عملکرد تحصیلی همبستگی مثبت دارند. همچنین نتایج حاکی از نقش خودمختاری، تعلق و شایستگی در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان بود. از این رو لازم است در زمینه عملکرد تحصیلی در نوجوانان، مداخلات روانشناختی را به سمت ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی سوق دهیم
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1397/2/15 | ویرایش نهایی: 1398/10/5 | پذیرش: 1397/3/8 | انتشار الکترونیک: 1398/9/10