مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 6 - ( شماره پیاپی 39 / شهریور 1398 )                   سال 8 شماره 6 صفحات 208-199 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Athari Z, Eivazi E, Hedayati F. Demonstrative Symptoms of Anxiety and Depression in Elementary Students in Home, Tree & Dude Test. Rooyesh 2019; 8 (6) :199-208
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1177-fa.html
اطهری زینب، عیوضی احترام، هدایتی فاطمه. علائم ترسیمی اضطراب و افسردگی دانش آموزان ابتدایی در آزمون خانه، درخت و آدمک. رویش روان شناسی. 1398; 8 (6) :199-208

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1177-fa.html


1- دانشگاه خوارزمی ، atharizeynab@yahoo.com
2- کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد مرودشت
3- کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه هرمزگان
چکیده:   (2207 مشاهده)
با توجه به اهمیت نقاشی در تجلی دنیای درونی افراد و فهم مسائل آنان، مطالعه حاضر به بررسی تحولی علائم ترسیمی اضطراب و افسردگی آزمون ترسیم منظره در دانش آموزان ابتدایی شهر بندرعباس پرداخت. جامعه پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر و پسر دوره ابتدایی مدارس شهر بندرعباس در سال تحصیلی ۹۵- ۹۶ تشکیل داده‌اند. به‌منظور انتخاب نمونه ابتدا به طریق روش نمونه‌گیری خوشه‌ای شش مدرسه به‌تصادف انتخاب شدند. از میان دانش آموزان مراجعه‌کننده به مشاوران این مدارس، ۲۰ دانش‌آموز دارای اختلال اضطراب و ۲۰ دانش‌آموز دارای افسردگی از طریق اجرای پرسش‌نامه‌های اضطراب بیماهر و افسردگی کواکس انتخاب شدند. انتخاب بر این مبنا بود که نمره هرکدام از افراد منتخب در آزمون آن اختلال یک انحراف معیار بالاتر از میانگین باشد. ۲۰ دانش‌آموز عادی نیز به روش نمونه‌گیری تصادفی از همین مدارس انتخاب شدند. پس از ترسیم نقاشی منظره توسط شرکت‌کنندگان، تفسیر و مقایسه نقاشی گروه‌ها با استفاده از آزمون خی دو انجام شد. نتایج آزمون خی دو نشان داد بین اعضای گروه‌های دانش آموزان عادی، افسرده و مضطرب ازلحاظ برخی علائم ترسیمی نقاشی منظره تفاوت معنی‌دار وجود دارد. عدم رعایت نسبت سر به تنه، خطوط کم‌رنگ، ترسیم آدمک کوچک، استفاده از خطوط منقطع، تفاوت در کاربرد رنگ‌ها، نداشتن منظره پیرامون آدمک، خطوط ترسیمی دارای پیچ‌وتاب در ترسیم درخت، تصحیح‌های مکرر و ترسیم شاخه‌های درخت به حالت بسته ازجمله ویژگی‌های نقاشی دانش آموزان دارای اختلال بود. کودکان به دلیل پایین بودن سطح تفکر انتزاعی قادر به بیان هیجانات و احساسات خود نیستند، ازاین‌رو کاربرد آزمون‌های فرافکن ترسیمی از سوی روان شناسان و مشاوران جهت تشخیص و درمان اختلالات رفتاری و سازشی کودکان اجتناب‌ناپذیر است
متن کامل [PDF 801 kb]   (1107 دریافت)    
نوع مقاله: كاربردي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1397/2/23 | ویرایش نهایی: 1398/8/11 | پذیرش: 1397/3/22 | انتشار الکترونیک: 1398/6/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb