هدف از این بررسی رابطه سبکهای فرزندپروری ادراک شده با بهزیستی هیجانی و بهزیستی اجتماعی دانشآموزان دوره اول متوسطه بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال 96-95 تشکیل میدادند. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده و با توجه به جدول مورگان تعداد 229 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و به پرسشنامهها پاسخ دادند. برای جمعآوری اطلاعات پژوهش حاضر از پرسشنامه سبک فرزندپروری دیانا بامریند (1967) و پرسشنامه بهزیستی ذهنی توسط کییز و ماگیارمو (2003) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون استفاده شد و نتایج تحلیل دادهها بیانگر آن بود که بین سبکهای فرزندپروری با بهزیستی اجتماعی و بهزیستی هیجانی رابطه وجود دارد و سبک فرزندپروری اقتدار منطقی با زیرمولفههایی از بهزیستی اجتماعی (مقبولیت اجتماعی، واقعگرایی اجتماعی، مشارکت اجتماعی و پیوستگی اجتماعی) رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد؛ همچنین بین سبک فرزندپروری اقتدار منطقی با بهزیستی هیجانی مثبت و منفی رابطهی معناداری وجود دارد و این درحالی بود که بین سبکهای فرزندپروری آزادگذاری مطلق و استبدادی با این مولفهها ارتباط معنیداری به دست نیامد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |