mirzaei gharehlar Z, Hatami H. (2019). The prediction of Academic Resilience based on Sense of Belonging to School and Academic Engagement in female students.
Rooyesh.
8(9), 111-118.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1270-fa.html
میرزایی قره لر زهرا، حاتمی حمیدرضا. پیشبینی تابآوری تحصیلی بر اساس احساس تعلق به مدرسه و درگیری تحصیلی در دانشآموزان دختر رویش روان شناسی 1398; 8 (9) :118-111
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1270-fa.html
1- کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد تهران شمال ، elhammirzaei56@yahoo.com
2- دانشگاه آزاد واحد تهران شمال
چکیده: (3040 مشاهده)
تابآوری تحصیلی یکی از انواع تابآوری است که به حیطه پیشرفت تحصیلی در روانشناسی تربیتی مرتبط است. هدف از این پژوهش بررسی پیشبینی تابآوری تحصیلی بر اساس احساس تعلق به مدرسه و درگیری تحصیلی در دانشآموزان دختر بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان دختر مقطع متوسطه منطقه 5 تهران در سال تحصیلی 1397-1396 به تعداد 261 نفر دختر بودند. تعداد 200 نفر از این دانشآموزان به شیوه نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شده و به پرسشنامه تابآوری تحصیلی (ساموئلز، 2004)، احساس تعلق به مدرسه (بری، بتی و وات، 2004) و درگیری تحصیلی (فردریکز، بلومنفیلد و پاریس، 2004) پاسخ دادند. دادهها نیز با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره به روش همزمان تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین احساس تعلق به مدرسه و درگیری تحصیلی در دانشآموزان دختر با تابآوری تحصیلی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره نیز آشکار کرد که 2/65 از کل واریانس تابآوری تحصیلی به وسیله احساس تعلق به مدرسه و درگیری تحصیلی دانشآموزان دختر تبیین میشود. پیشنهاد میشود معلمان و مسئولان مدارس با آگاهی از مؤلفههای احساس تعلق به مدرسه و درگیری تحصیلی، تابآوری تحصیلی دانشآموزان دختر را افزایش دهند
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1397/4/28 | پذیرش: 1397/5/15 | انتشار الکترونیک: 1398/9/10