مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 9 - ( شماره پیاپی 42/ آذر 1398 )                   سال 8 شماره 9 صفحات 118-111 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mirzaei gharehlar Z, Hatami H. The prediction of Academic Resilience based on Sense of Belonging to School and Academic Engagement in female students. Rooyesh 2019; 8 (9) :111-118
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1270-fa.html
میرزایی قره لر زهرا، حاتمی حمیدرضا. پیش‌بینی تاب‌آوری تحصیلی بر اساس احساس تعلق به مدرسه و درگیری تحصیلی در دانش‌آموزان دختر. رویش روان شناسی. 1398; 8 (9) :111-118

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1270-fa.html


1- کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد تهران شمال ، elhammirzaei56@yahoo.com
2- دانشگاه آزاد واحد تهران شمال
چکیده:   (2701 مشاهده)
تاب­آوری تحصیلی یکی از انواع تاب­آوری است که به حیطه پیشرفت تحصیلی در روانشناسی تربیتی مرتبط است. هدف از این پژوهش بررسی پیش‌بینی تاب‌آوری تحصیلی بر اساس احساس تعلق به مدرسه و درگیری تحصیلی در دانش‏آموزان دختر بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش دانش­آموزان دختر مقطع متوسطه  منطقه 5 تهران در سال تحصیلی 1397-1396 به تعداد 261 نفر دختر بودند. تعداد 200 نفر از این دانش­آموزان به شیوه نمونه­گیری خوشه­ای تصادفی انتخاب‌ شده و به پرسشنامه­­ تاب­­آوری تحصیلی (ساموئلز، 2004)، احساس  تعلق به مدرسه (بری، بتی و وات، 2004) و درگیری تحصیلی (فردریکز، بلومنفیلد و پاریس، 2004) پاسخ دادند. داده­ها نیز با استفاده از ‏ ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره به روش همزمان تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین احساس تعلق به مدرسه و درگیری تحصیلی در دانش‏آموزان دختر با تاب­آوری تحصیلی رابطه مثبت و معنی­داری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره نیز آشکار کرد که 2/65 از کل واریانس تاب­آوری تحصیلی به ‌وسیله احساس تعلق به مدرسه و درگیری تحصیلی دانش­آموزان دختر تبیین می‏شود. پیشنهاد می­شود معلمان و مسئولان مدارس با آگاهی از مؤلفه­های احساس تعلق به مدرسه و درگیری تحصیلی، تاب­آوری تحصیلی دانش­آموزان دختر را افزایش دهند
متن کامل [PDF 608 kb]   (53 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1397/4/28 | ویرایش نهایی: 1398/10/5 | پذیرش: 1397/5/15 | انتشار الکترونیک: 1398/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb