Shabahang R, Mokhtari Chirani B, Bagheri Sheykhangafshe F, Rezazadeh S M R. Prediction of Celebrity Worship by Investigation of Source Credibility and Parasocial Breakup. Rooyesh 2019; 8 (8) :175-184
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1405-fa.html
شباهنگ رضا، مختاری چیرانی بنیامین، باقری شیخانگفشه فرزین، رضازاده سیدمحمد رضا. پیش بینی پرستش افراد مشهور از طریق بررسی اعتبار منبع و گسستگی فرا اجتماعی. رویش روان شناسی. 1398; 8 (8) :175-184
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1405-fa.html
1- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران ، rezashabahang74@gmail.com
2- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه پردیس گیلان
3- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان
4- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
چکیده: (2112 مشاهده)
گسترش فرهنگ افراد مشهور و پرستش آنها مسئله بسیار مهمی است که میتواند پیامدهای بسیاری را در سطوح مختلف به همراه داشته باشد که در این بین اعتبار افراد مشهور و ارتباط فرا اجتماعی با آنها میتواند نقش بسیار مهمی را ایفا کند. از این رو، مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش اعتبار منبع و گسستگی فرا اجتماعی در پیشبینی پرستش افراد مشهور صورت گرفته است. طرح پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان در سال 1397 بودند که از این بین 240 دانشجو خانم و آقا (120 دانشجو زن و 120 دانشجو مرد) با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب گردیدند. برای جمعآوری دادهها، از مقیاس نگرش نسبت به افراد مشهور (مککاتچئون، لانگ و هوران، 2002)، مقیاس اعتبار منبع (اوهانیان، 1990) و مقیاس گسستگی فرا اجتماعی (کوهن، 2003) استفاده شد. در انتها دادهها با روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه گام به گام تحلیل گردیدند. نتایج نشان داد اعتبار منبع و گسستگی فرا اجتماعی با سطوح مختلف پرستش افراد مشهور همبستگی مثبت دارند و اعتبار منبع و گسستگی فرا اجتماعی به صورت معناداری قادر به پیشبینی پرستش افراد مشهور هستند (01/0>p). اعتبار افراد مشهور و گسستگی فرا اجتماعی با آنها، عواملی بسیار مهم در پرستش افراد مشهور به شمار میروند. بر همین اساس طراحی و اعمال مداخلاتی برای کاهش ادراک غیرمعقول اعتبار افراد مشهور و همچنین بهره بردن از مداخلاتی به منظور کاهش رفتارها و هیجانات پس از گسستگی فرا اجتماعی، میتواند در کاهش پرستش افراد مشهور و در نتیجه کاهش مشکلات ناشی از آن نقش مهمی را ایفا کنند
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی اجتماعی دریافت: 1397/8/27 | ویرایش نهایی: 1398/9/17 | پذیرش: 1397/9/29 | انتشار الکترونیک: 1398/8/10