مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 9 - ( شماره پیاپی 42/ آذر 1398 )                   سال 8 شماره 9 صفحات 164-157 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbari B, Forget A. (2019). The relationship between self-awareness and personality traits with Internet addiction in the adolescents. Rooyesh. 8(9), 157-164.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1416-fa.html
اکبری بهمن، فرگت ازاده. رابطه خودآگاهی و ویژگی‌های شخصیت با اعتیاد به اینترنت درنوجوانان رویش روان شناسی 1398; 8 (9) :164-157

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1416-fa.html


1- دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
2- دانشجو دکتری، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران. ، forgetazadeh@gmail.com
چکیده:   (4117 مشاهده)
اعتیاد به اینترنت از جمله مشکلات شایع در بین نوجوانان و جوانان می باشد و سالیانه خسارات جبران ناپذیری بر سلامتی آنها وارد می کند. پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه خودآگاهی و ویژگی­های شخصیت با اعتیاد به اینترنت در نوجوانان مشکین دشت کرج انجام شد.پژوهش حاضر توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانش­آموزان مقطع متوسطه اول مشکین دشت کرج در سال 1396 بودند، 120 نفر به صورت خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه­های اعتیاد به اینترنت، مقیاس پنج عاملی نئو و پرسشنامه خود آگاهی خصوصی کارور-شی اف که هر سه دارای روایی و پایایی استاندار شده می­باشند.نتایج بررسی نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت و خودآگاهی در دانش­آموزان ارتباط منفی و معنادار وجود دارد  و بین اعتیاد به اینترنت و چهار ویژگی شخصیت برون گرایی، انعطاف­پذیری، توافق­پذیری و وجدانی بودن همبستگی منفی و معنادار اماری وجود دارد و بین اعتیاد به اینترنت و ویژگی روان رنجوری خویی ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای پیش‌بین در چهار گام رگرسیون 44/۰ از واریانس اعتیاد به اینترنت در دانش­آموزان را به طور معنادارتبیین می‌کنند. نتایج حاضر از اهمیت ویژگی­های شخصیت پنج عامل و خودآگاهی در پیش­بینی اعتیاد به اینترنت در دانشجویان حمایت می­کنند، بر این اساس برگزاری کارگاه درجهت  افزایش خوداگاهی بر اساس متغیرهای پیش­بین پیشنهاد می­شود.
متن کامل [PDF 369 kb]   (98 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1397/9/9 | پذیرش: 1397/10/23 | انتشار الکترونیک: 1398/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb