مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 8 - ( شماره پیاپی 41/ آبان 1398 )                   سال 8 شماره 8 صفحات 54-43 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azemi K, omidian M, shehni yailagh M. Psychometric Properties, Factor Structure and Validity of the Academic Delay of Gratification Scale and Its Relationship with the Achievement Goal orientation and Academic Self-efficacy in High School Students. Rooyesh 2019; 8 (8) :43-54
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1435-fa.html
عظیمی کامیار، امیدیان مرتضی، شهنی ییلاق منیجه. بررسی ویژگی های روان‌سنجی، ساختار عاملی و روایی سازی مقیاس تأخیر در خشنودی تحصیلی و ارتباط آن با جهت‌گیری هدف پیشرفت و خود-کارآمدی تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی. رویش روان شناسی. 1398; 8 (8) :43-54

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1435-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز ، kamyarazemi@yahoo.com
2- دانشیار، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
3- استاد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (2095 مشاهده)
در بافت تحصیلی، تأخیر در خشنودی به عنوان حالتی از قصد و آمادگی برای به تعویق انداختن پاداش‌های فوری به منظور دنبال کردن اهداف بلندمدت تعریف می‌شود. پژوهش حاضر با هدف وارسی شاخص‌های روان‌سنجی نسخه فارسی مقیاس تأخیر در خشنودی تحصیلی بیمبنتی و کارابنیک انجام گرفت. این مقیاس 10 گویه­ای بر روی یک نمونه 250 نفری از دانش­آموزان متوسطه دوم شهر اهواز که به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شده بودند، اجرا گردید. به منظور جمع‌آوری داده­ها از مقیاس‌های تأخیر در خشنودی تحصیلی، جهت‌گیری هدف پیشرفت و خود-کارآمدی تحصیلی استفاده گردید. نتایج تحلیل عامل تأییدی حکایت از برازش مطلوب مدل با داده‌ها دارد. نتایج ضریب آلفای کرونباخ (79/0) و تنصیف (74/0) نشان‌دهنده همسانی درونی مقیاس بود. افزون بر این، همبستگی مثبت و معنی‌دار تأخیر در خشنودی تحصیلی با جهت‌گیری هدف پیشرفت و خود-کارآمدی تحصیلی به دست آمد. به طور کلی، نتایج پژوهش نشان داد مقیاس تأخیر در خشنودی تحصیلی ابزاری قابل‌اعتماد و معتبر برای کاربرد در پژوهش‌های آموزشی و روان‌شناختی است.
متن کامل [PDF 674 kb]   (40 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانسنجی
دریافت: 1397/9/27 | ویرایش نهایی: 1398/9/6 | پذیرش: 1397/11/10 | انتشار الکترونیک: 1398/9/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb