Safara M, khanbabaee M. (2019). The moderating role of gender in the relationship between on Islamic lifestyle with positive mood and mental health in students.
Rooyesh.
8(9), 119-128.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1440-fa.html
1- استادیار روانشناسی بالینی، پژوهشکده زنان، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران ، m.safara@alzahra.ac.ir
2- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه علوم و تحقیقات، قزوین، ایران
چکیده: (2268 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تعدیل کنندگی جنسیت در رابطه سبک زندگی اسلامی با خلق مثبت و سلامت روان انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل تعداد 5000 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد شهرستان ساوه در سال تحصیلی 93-94 بود. که از این میان 350 نفر به عنوان حجم نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعیین شد. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد سبک زندگی اسلامی کاویانی (1388) و پرسشنامه استاندارد شادکامی آکسفورد (1990) استفاده شد. نتایج با کمک نرمافزار SPSS-20 ، از طریق محاسبه آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که بین سبک زندگی اسلامی با خلق مثبت و سلامت روان دانشجویان ارتباط مثبت و رابطه معناداری وجود دارد و جنسیت بر رابطه بین سبک زندگی اسلامی و خلق مثبت و سلامت روانی اثر تعدیل کنندگی ندارد. با توجه به نتایج بدست آمده می توان گفت هنگامی که دانشجویان با توجه به شیوه زندگی اسلامی رفتار می کنند، بعد مثبت و سلامت روانی آنها افزایش می یابد و لذا پیشنهاد میشود بر اساس اهمیت سبک زندگی اسلامی در گستره زندگی انسان در راستای تامین سلامت روان و سلامت معنوی مورد توجه و برنامه سازی فردی و اجتماعی قرار گیرد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1397/10/4 | پذیرش: 1397/12/4 | انتشار الکترونیک: 1398/9/10