1- استادیار دانشگاه تهران ، a.noferesti@ut.ac.ir
2- استادیار دانشگاه خوارزمی
چکیده: (3954 مشاهده)
چندین دهه است که طرحهای آزمایشی تک آزمودنی برای بررسی اثربخشی مداخلات بالینی و آموزشی مورد استفاده قرار گرفته و سهم قابل توجهی در تحوّل خطوط کلی پژوهشهای بالینی و آموزشی داشته است. در سالهای اخیر با جنبش روشهای مبتنی بر شواهد، روششناسی طرحهای آزمایشی تک آزمودنی نیز تحوّل یافته است. تحلیل دیداری نمودار دادهها اساس تحلیل دادهها در مطالعات آزمایشی تک آزمودنی است. دادهها برای هر شرکت کننده در طیّ مراحل مختلف مطالعه به صورت نمودار نشان داده
میشود. در تحلیل دیداری، طراز، روند و تغییرپذیری دادهها در هر کدام از شرایط مداخله (خط پایه، مداخله و پیگیری) و در بین موقعیّتهای مختلف مداخله مورد مقایسه و ارزیابی قرار میگیرد. هدف مقاله حاضر این است که ضمن آشنا کردن پژوهشگران با منطق تحلیل دیداری در طرحهای آزمایشی تک آزمودنی، راهنمایی گام به گام را برای انجام تحلیل دیداری نمودار دادهها و چگونگی استفاده از آنها برای ارزیابی میزان کارآمدی مداخلات فراهم سازد.
نوع مقاله:
كاربردي |
دریافت: 1397/12/12 | انتشار الکترونیک: 1397/12/24