keramati R, Tanhaye Reshvanloo F, kimiaee s a S A, Delpasand R. (2020). Canonical analysis of the relationship between organizational health of school and elementary teachers `s quality of life.
Rooyesh.
8(11), 133-140.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1603-fa.html
کرامتی راضیه، تنهای رشوانلو فرهاد، کیمیایی سید علی، دل پسند رضا. تحلیل کانونی رابطه سلامت سازمانی مدرسه با کیفیت زندگی معلمان ابتدایی رویش روان شناسی 1398; 8 (11) :140-133
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1603-fa.html
1- دانشجوی دکتری مشاوره، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
2- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، farhadtanhay@um.ac.ir
3- دانشیار مشاوره، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
4- کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قوچان، قوچان، ایران
چکیده: (2387 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه سلامت سازمانی مدرسه با کیفیت زندگی معلمان ابتدایی با تحلیل همبستگی کانونی بود. جامعه آماری پژوهش را معلمان ابتدایی خراسان شمالی تشکیل میدادند. سیصد و هشتاد و نه نفر از این معلمان با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامههای سلامت سازمانی مدارس ( هوی و فلدمن، 1999) و زمینه یابی سلامت (ویر و همکاران، 1996) را تکمیل کردند. دادهها با ضریب همبستگی پیرسون و همبستگی کانونی و در نرم افزار SPSS.16 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میان سلامت سازمانی مدرسه با کیفیت زندگی معلمان ابتدایی رابطه معناداری وجود دارد. واریانس مشترک سلامت سازمانی مدرسه و کیفیت زندگی 14 درصد است. در مجموع به نظر میرسد، یگانگی نهادی، نفوذ مدیر و روحیه در مدرسه میتواند با سلامت روانی و جسمانی معلمان ابتدایی در ارتباط باشد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی سازمانی دریافت: 1398/1/8 | پذیرش: 1398/2/23 | انتشار الکترونیک: 1398/11/10