Jamshidi S, Farrokhi H, Seyedzadeh Dalooyi S I. (2020). Comparison of sustained attention, working memory and response inhibition in children with conduct disorder and normal.
Rooyesh.
8(11), 159-168.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1626-fa.html
جمشیدی صفورا، فرخی حسین، سیدزاده دلویی سیدایمان. مقایسه توجه پایدار، حافظه کاری و بازداری پاسخ در کودکان دارای اختلال سلوک و بهنجار رویش روان شناسی 1398; 8 (11) :168-159
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1626-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، Jamshidi.psy@gmail.com
2- دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده: (2578 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی کارکردهای اجرایی کودکان دارای اختلال سلوک و مقایسه آنها با کودکان بهنجار در شهر مشهد انجام گرفت. طرح پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسهای و نمونه آماری شامل 50 آزمودنی بود که از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و در 2 گروه کودکان دارای اختلال سلوک (25 نفر) و بهنجار (25 نفر) گمارده شدند. جهت انتخاب افراد گروه نمونه، از مصاحبه بالینی ساختاریافته برای اختلالات DSM-5 (SCID-5-CV) و پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) استفاده شد. دادهها با آزمون N-BACK و آزمون جامع عملکرد پیوسته دیداری و شنیداری (IVA+PLUS) جمعآوری و با روش تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که در زمینه عملکرد حافظه کاری و توجه پایدار دیداری بین کودکان مبتلا به اختلال سلوک و بهنجار تفاوت معنادار وجود دارد؛ ولی از لحاظ متغیر بازداری پاسخ دیداری و بازداری پاسخ شنیداری تفاوت معناداری دیده نشد. بنابراین، عملکرد کودکان دارای اختلال سلوک در کارکردهای اجرایی ضعیفتر از افراد بهنجار است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
نوروسایکولوژی دریافت: 1398/1/19 | پذیرش: 1398/3/21 | انتشار الکترونیک: 1398/11/10