Rajabi Eslami A, Salimi M, Shahmoradi M. (2020). The effect of spiritual intelligence training on the self-concept of secondary schools female students.
Rooyesh.
8(11), 35-46.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1650-fa.html
1- کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی
2- دکتری مدیریت آموزش عالی، استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی ، Salami_331@yahoo.com
3- مدرس مدعو گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه ازاد اسلامی
چکیده: (2415 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش هوش معنوی بر خودپنداره دانشآموزان دختر دوره متوسطه انجام شد. این مطالعه با روش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر دوره متوسطه ناحیه یک آموزشوپرورش شهر کرج بود که تعداد آنها 2325 نفر بود. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 40 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایگذاری شدند. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه هوش معنوی کینگ و پرسشنامه خود پنداره دولتآبادی استفاده شد. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش هوش معنوی در بین ابعاد شش گانه خودپنداره بر ابعاد جسمانی، آموزشی، عقلانی و خلق و خوی دانشآموزان تأثیر معناداری داشته و بر ابعاد اخلاقی و اجتماعی تأثیر معناداری ندارد. در نتیجه میتوان گفت هوش معنوی بر خودپنداره دانشآموزان تأثیر دارد و توجه به هوش معنوی در برنامه درسی به دانشآموزان در شکلگیری و بهبود خود پنداره مثبت کمک کند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1398/2/2 | پذیرش: 1398/4/30 | انتشار الکترونیک: 1398/11/6