مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 11 - ( شماره پیاپی 44/ بهمن 1398 )                   سال 8 شماره 11 صفحات 46-35 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rajabi Eslami A, Salimi M, Shahmoradi M. (2020). The effect of spiritual intelligence training on the self-concept of secondary schools female students. Rooyesh. 8(11), 35-46.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1650-fa.html
رجبی اسلامی ازاده، سلیمی مهتاب، شاه مرادی مرتضی. تأثیر آموزش هوش معنوی بر خود پنداره دانش آموزان دختر دوره متوسطه رویش روان شناسی 1398; 8 (11) :46-35

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1650-fa.html


1- کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی
2- دکتری مدیریت آموزش عالی، استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی ، Salami_331@yahoo.com
3- مدرس مدعو گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه ازاد اسلامی
چکیده:   (2415 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش هوش معنوی بر خودپنداره دانش­آموزان دختر دوره متوسطه انجام شد. این مطالعه با روش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش­آموزان دختر دوره متوسطه ناحیه یک آموزش‌وپرورش شهر کرج بود که تعداد آن‌ها 2325 نفر بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد 40 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایگذاری شدند. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه هوش معنوی کینگ و پرسشنامه خود پنداره دولت‌آبادی استفاده شد. به منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش هوش معنوی در بین ابعاد شش گانه خودپنداره بر ابعاد جسمانی، آموزشی، عقلانی و خلق‌ و خوی دانش­آموزان تأثیر معناداری داشته و بر ابعاد اخلاقی و اجتماعی تأثیر معناداری ندارد. در نتیجه می‌توان گفت هوش معنوی بر خودپنداره دانش­آموزان تأثیر دارد و توجه به هوش معنوی در برنامه درسی به دانش­آموزان در شکل‌گیری و بهبود خود پنداره مثبت کمک کند.
واژه‌های کلیدی: هوش معنوی، خودپنداره، دانش اموزان
متن کامل [PDF 743 kb]   (59 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1398/2/2 | پذیرش: 1398/4/30 | انتشار الکترونیک: 1398/11/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb