پژوهشهای انجام شده درباره نظریه دلبستگی، بیانگر اهمیت آن در ابعاد متعددی از زندگی افراد میباشد. بر طبق این نظریه، کیفیت دلبستگی تبیینکننده تفاوتهای فردی در تنظیم روابط بینفردی میباشد. با توجه به اهمیت این موضوع، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبکهای دلبستگی با ابرازوجود در دانشجویان انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعهی آماری، دانشجویان دانشگاههای کاشان در سال تحصیلی 91-90 بودند که از این تعداد، 400 نفر با شیوه نمونهگیری طبقهایی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه سبکهای دلبستگی هازن و شاور (AAI) و ابرازوجود گمبریل-ریچی (AI) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از هر دو نوع آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون به روش گام به گام) استفاده شد. نتایج نشان داد که بین سبک دلبستگی ایمن با ابرازوجود رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین، بین سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی و دوسوگرا با ابرازوجود رابطه منفی معنادار مشاهده گردید. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون در دختران و پسران نیز بیانگر آن است که در تبیین متغیر ابرازوجود توسط سبکهای دلبستگی، در دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنادار وجود ندارد .لذا نتایج این پژوهش همسو با یافتههای پژوهشهای پیشین، نشان دهنده آن است که سبکهای دلبستگی، واریانس متغیر ابراز وجود را به صورت معنادار پیشبینی میکنند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |