1- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی
2- دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی ، s_mirzaei67@ymail.com
3- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده: (2181 مشاهده)
کودکان از تولد تا بزرگسالی به صورت اجتماعی زندگی میکنند و یادگیری بخش اصلی زندگی آنها است. بدون یادگیری، آنها دانش لازم برای زندگی را کسب نمیکنند. اما دوران کودکی برای به دست آوردن حجم انبوهی از اطلاعات و مهارتهای پیشنیاز برای زندگی در این جهان به عنوان یک بزرگسال، فرصت محدودی است و کودکان نمیتوانند همه اطلاعات لازم را به وسیله تجربه شخصی در طول کودکی به دست آورند. بنابراین نیازمند آموختن از گفتههای دیگران، مخصوصاً بزرگسالان هستند. اما مسئله آن است که همه افراد در دسترس دانش کافی را ندارند و ممکن است اطلاعات غلط بدهند و یا از عمد، کودک را فریب دهند. بنابراین کودکان نمیتوانند بیمهابانه به هر کس اعتماد کنند و گفتههای هر کسی را بدون بررسی بپذیرند. در این مقاله با بررسی پژوهشهای گذشته، توضیح داده میشود که کودکان به طور گزینشی اعتماد میکنند و پس از آن چهارده عاملی که بر اعتماد گزینشی کودکان اثرگذار هستند ذکر شده است. در آخر، به عنوان نتیجه گیری بیان شده است که اعتماد کودکان ثابت نیست و لحظه به لحظه با دریافت اطلاعات جدید در مورد خبردهندههای مختلف بهروزرسانی میشود.
نوع مقاله:
تحلیلی |
موضوع مقاله:
روانشناسی تحولی دریافت: 1398/3/8 | پذیرش: 1398/5/8 | انتشار الکترونیک: 1399/1/10