Eidgahian N, Aali S, Asghari Nekah S M, Shid Anbarani B. (2020). The Effectiveness of Expressive Art Group Therapy on Internalized Problems and Emotional-Functional Profile of Parentless and Poor-parenting Children.
Rooyesh.
9(3), 23-32.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1773-fa.html
عیدگاهیان نفیسه، عالی شهربانو، اصغری نکاح سیدمحسن، شیدعنبرانی بهناز. اثربخشی هنردرمانی بیانگر گروهی بر مشکلات درونیسازی شده و نیمرخ هیجانی - کارکردی کودکان بیسرپرست و بد سرپرست رویش روان شناسی 1399; 9 (3) :32-23
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1773-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. ، aali@um.ac.ir
3- دانشیار گروه روان شناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
4- دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده: (2724 مشاهده)
هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثربخشی هنردرمانی گروهی بیانگر بر مشکلات درونیسازیشده و نیمرخ هیجانی- کارکردی کودکان بیسرپرست و بد سرپرست بود. طرح این پژوهش از نوع شبهآزمایشی به صورت پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و مداخلهنما بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه پسران بیسرپرست و بدسرپرست 3 تا 5 ساله ساکن در یکی از مراکز وابسته به گلستانعلی شهر مشهد بود. بدین منظور از این جامعه تعداد 30 پسر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی و برابر در سه گروه مداخله، گروه مداخلهنما و گروه کنترل جایگزین شدند (هر گروه 10 نفر). گروه آزمایش، مداخله هنردرمانی گروهی را در طی یازده جلسه 90 دقیقهای دریافت کردند، درحالیکه گروه مداخلهنما در یازده جلسه کلاس 90 دقیقهای آموزش کار با کامپیوتر شرکت کردند. گروه کنترل نیز مداخلهای را دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس چندمتغیره استفاده شد. ابزارهای تحقیق حاضر شامل پرسشنامه نیمرخ هیجانی -کارکردی گرینسپن و پرسشنامه فهرست رفتاری کودکان (CBCL) بود. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره بر روی نمرات پیشآزمون و پسآزمون نشانداد که در متغیر نیمرخ هیجانی- کارکردی (05/0>P) و متغیر مشکلات درونیسازیشده (05/0>P) بین گروه مداخله و دو گروه دیگر تفاوت معناداری وجود دارد. بدینصورت که میانگین نمرات نیمرخ هیجانی کارکردی در گروه مداخله پس از دریافت درمان نسبت به گروه کنترل به صورت معناداری افزایش و نمرات مشکلات درونیسازیشده در مقایسه با گروه کنترل به صورت معناداری کاهش یافت. همچنین میزان بهبود در نمرات نیمرخ هیجانی کارکردی و مشکلات درونسازیشده گروه مداخله بیشتر از گروه مداخلهنما (آموزش کامپیوتر) بود. باتوجه به نتایج، میتوان روش هنردرمانی گروهی بیانگر را بهعنوان درمان مناسبی برای بهبود مشکلات درونسازیشده و نیمرخ هیجانی کارکردی این کودکان در نظر گرفت.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1398/4/25 | پذیرش: 1398/9/10 | انتشار الکترونیک: 1399/3/10