دانشگاه شهید چمران اهواز ، rghasemi.jobaneh@yahoo.com
چکیده: (2115 مشاهده)
فیلم سینمایی بهعنوان یک اثر هنری میتواند از جنبههای مختلف تحلیل شود و موجب گسترش فهم از فیلم شود. در ایران پژوهشهای کمی در حوزه تحلیل فیلمهای سینمایی توسط پژوهشگران روانشناسی انجام شده است. هدف پژوهش حاضر تحلیل فیلم سینمایی «فروشنده» بر اساس مفاهیم روانیاجتماعی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی و در زمره تحقیقات کیفی قرار دارد. به این منظور فیلم «فروشنده» با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شد. روش جمعآوری اطلاعات بدین ترتیب بود که ابتدا فیلم چندین بار با دقت در فواصل زمانی مختلف مورد مشاهده قرار گرفت و مفاهیم روانیاجتماعی موجود در آن استخراج شد، سپس بر اساس رویکردهای علمی و شواهد پژوهشی تحلیل شدند. همچنین مفاهیم استخراجشده توسط چهار متخصص رشتههای علوم انسانی مطالعه شدند و نظرات تکمیلی آنها در پژوهش حاضر اعمال گردید. یافتهها نشان داد که این فیلم شامل مفاهیم مرز، دگرگونی، هرزگی، تجاوز، بخشش، وسوسه، دروغ، علاقه اجتماعی، مهارت زناشویی، طلاق، خشونت و قضاوت است. مصداقهای این مفاهیم در فیلم شرح و سپس تحلیل و تبیین شدند.
نوع مقاله:
تحلیلی |
موضوع مقاله:
روانشناسی اجتماعی دریافت: 1398/8/8 | پذیرش: 1398/10/8 | انتشار الکترونیک: 1399/3/10