مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 9، شماره 4 - ( تیر ماه 1399/ شماره پیاپی 49 1399 )                   سال 9 شماره 4 صفحات 132-123 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maldar Z, Rasuli N. Effectiveness Doll Therapy Based on Cognitive Behavioral to increase cognitive ability and improve attention of girls with attention deficit hyperactivity disorder. Rooyesh 2020; 9 (4) :123-132
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1853-fa.html
مالدار زهرا، رسولی نرگس. اثربخشی عروسک درمانی مبتنی بر شناختی رفتاری بر افزایش توانمندی شناختی و بهبود توجه دختران با نقص توجه بیش فعالی. رویش روان شناسی. 1399; 9 (4) :123-132

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1853-fa.html


1- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر، ایران ، matinam2012@gmail.com
2- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر، کاشمر، ایران.
چکیده:   (1677 مشاهده)
هدف پژوهش حاضربررسی اثربخشی عروسک­درمانی مبتنی بر شناختی­رفتاری بر افزایش توانمندی­شناختی و بهبودتوجه دختران با نقص­توجه بیش­فعالی بود. روش پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه­آماری پژوهش را کلیه دانش­آموزان با نقص­توجه بیش­فعالی ارجاع داده شده به مراکز اختلالات­رفتاری شهرستان کاشمر در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند (بر اساس گزارش به دست آمده از این مراکز 100 نفر). از این جامعه آماری، تعداد 40 نفر به روش نمونه­گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (هر گروه 20 نفر). گروه آزمایش، 21 جلسه 90 دقیقه­ای، تحت مداخله گروهی عروسک­درمانی شناختی­رفتاری قرار گرفتند و گروه کنترل مداخله­ای دریافت نکردند. ابزار پژوهش پرسشنامه توانمندی­شناختی اسپریتزر (1995) و آزمون d2 (توجه و تمرکز) بریکن­کمپ (1998) بود که قبل و بعد از مداخله توسط هر دو گروه تکمیل شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که عروسک­درمانی مبتنی بر شناختی­رفتاری بر توانمندی­شناختی و بهبود­توجه گروه آزمایش در مرحله پس­آزمون اثر داشته است. بر اساس یافته، عروسک­درمانی مبتنی بر شناختی­رفتاری می­تواند به عنوان یک روش مداخله­ای در افزایش توانمندی­شناختی و بهبودتوجه دختران با نقص­توجه بیش­فعالی به کار رود.
متن کامل [PDF 812 kb]   (26 دریافت)    
نوع مقاله: كاربردي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1398/8/10 | ویرایش نهایی: 1399/5/14 | پذیرش: 1398/11/4 | انتشار الکترونیک: 1399/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb