مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 9، شماره 4 - ( تیر ماه 1399/ شماره پیاپی 49 1399 )                   سال 9 شماره 4 صفحات 82-75 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sohrabi F, Borjali A, Momeni M. the effectiveness of cognitive techniques of schema therapy in reducing perfectionism. Rooyesh 2020; 9 (4) :75-82
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1872-fa.html
سهرابی فرامرز، برجعلی احمد، مومنی محمد مهدی. اثربخشی تکنیک‌های شناختی طرحواره‌درمانی بر کاهش کمال‌گرایی افراطی. رویش روان شناسی. 1399; 9 (4) :75-82

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1872-fa.html


1- استاد روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
2- دانشیار روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
3- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، 58momeni@gmail.com
چکیده:   (2031 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی تکنیک­های شناختی طرحواره‌درمانی در کاهش کمال گرایی افراطی دانش‌آموزان انجام شد. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه شهر قم در سال تحصیلی 93-1392 تشکیل می‌دادند. روش نمونه‌گیری در این پژوهش به صورت خوشه‌ای تصادفی چند مرحله‌ای بود. پس از اجرای پرسشنامه کمال گرایی چندبعدی تهران بر نمونه انتخاب شده، از میان دانش‌آموزانی که نمره آنها یک انحراف معیار بالاتر از میانگین بود تعداد 16 نفر به صورت تصادفی انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه 8 نفره به عنوان گروه آزمایش و گروه کنترل قرار گرفتند. سپس جلسات درمانی به صورت گروهی برای گروه آزمایش اجرا گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق آزمون آماری کوواریانس نشان داد که فرضیه پژوهش مبنی بر تاثیر فنون شناختی طرحواره‌درمانی بر کاهش کمال گرایی دانش آموزان مورد تایید قرار گرفته است. علاوه بر این، یافته ها نقش کمال گرایی را در آسیب شناسی روانی تأیید می کند و کارآمدی فنون مبتنی بر شناخت طرحواره درمانی را در کاهش دادن کمال­گرایی افراطی نشان داده است.
متن کامل [PDF 616 kb]   (41 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1398/9/8 | ویرایش نهایی: 1399/5/14 | پذیرش: 1398/12/20 | انتشار الکترونیک: 1399/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb