Khedmati N. (2020). The role of satisfying basic psychological needs and self-compassion in predicting bullying in high school students.
Rooyesh.
9(2), 65-72.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1910-fa.html
کارشناس ارشد،گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر ، khedmatinasrin1398@gmail.com
چکیده: (2396 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ارضاء نیازهای بنیادین روانشناختی و خود شفقتورزی در پیشبینی قلدری دانش آموزان دبیرستانی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر و دختر دوره متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 224400 نفر بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 380 نفر برآورد شد و به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. جهت گرداوری اطلاعات از پرسشنامهی قلدری (پاچین و هیندوجا، 2011)، مقیاس ارضای نیازهای روانی بنیادی (لاگاردیا و همکاران، 2000) و مقیاس خود شفقتورزی (نف، 2003) استفاده شد. نتایج با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که خود شفقتورزی با قلدری رابطه منفی و معناداری داشت. از بین نیازهای بنیادین روانشناختی، ارتباط با دیگران و خودمختاری با قلدری رابطه منفی و معناداری داشت. درحالیکه بین شایستگی و قلدری رابطه معناداری مشاهده نشد. خود شفقتورزی، ارتباط با دیگران و خودمختاری بهطور معناداری قلدری را در دانش آموزان پیشبینی نمودند. با توجه به نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد میشود که مداخلات روانشناختی و آموزشی مبتنی بر ارتقاء خود شفقتورزی و ارضاء نیازهای بنیادین روانشناختی بهمنظور کاهش قلدری دانش آموزان برگزار شود
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1398/10/19 | پذیرش: 1398/12/20 | انتشار الکترونیک: 1399/2/10