مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 9، شماره 7 - ( شماره پياپي 52 / مهر 1399 )                   سال 9 شماره 7 صفحات 34-25 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shayganfar N. The Effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapy on Suicidal Thoughts of Female Students with Major Depression Disorder. Rooyesh 2020; 9 (7) :25-34
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1929-fa.html
شایگان فر نسترن. اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر افکار خودکشی دانش آموان دختر با اختلال افسردگی اساسی. رویش روان شناسی. 1399; 9 (7) :25-34

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1929-fa.html


کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران. ، Nastaran.shaygan98@gmail.com
چکیده:   (1775 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر افکار خودکشی دانش آموان با اختلال افسردگی اساسی انجام شد. روش پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون و گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش را همه دانش آموزان دختر پایۀ دوم دوره متوسطۀ دوم شهر تهران در در نیم سال دوم تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند. تعداد 30 نفر از آنها پس از تشخیص اختلال افسردگی اساسی و به روش نمونه گیری هدفمند، به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به ­صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل به نسبت یکسان جایگزین شدند. افراد گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقه­ای (در هر هفته 2 جلسه)، پروتکل شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی را به­صورت گروهی دریافت کردند؛ گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. به­منظور جمع­آوری اطلاعات از پرسشنامه خودکشی بک (1989) در دو مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون، استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل کوواریانس یک­متغیره استفاده شد. یافته­های پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش­آزمون، بین میانگین نمرات پس­آزمون افراد گروه­های آزمایش و کنترل در متغیر افکار خودکشی تفاوت معناداری وجود داشت. با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد می­شود تا روان­شناسان و مشاوران از نتایج این مطالعه در جهت کاهش افکارخودکشی دانش آموزان بهره ببرند.
متن کامل [PDF 743 kb]   (68 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تحولی
دریافت: 1398/11/5 | ویرایش نهایی: 1399/8/10 | پذیرش: 1398/12/10 | انتشار الکترونیک: 1399/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb