هدف پژوهش حاضر پیشبینی سازگاری زناشویی براساس تصمیمگیری و حلمسأله، انسجام خانواده، راهبردهای مقابله، مهارتهای ارتباطی و باورهای مذهبی (عوامل فرایندی خانواده) بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان متأهل مقطع ابتدایی شهرکرج در سال تحصیلی 94-93 بودند که براساس جدول مورگان 358 نفر بهصورت نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سازگاری زناشویی (اسپنیر، 1976) و فرایندخانواده سامانی (1387) استفاده شد. دادهها از طریق همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام تجزیهوتحلیل شدند. نتایج همبستگی نشان داد که مجموعه عوامل فرایندی خانواده با سازگاری زناشویی رابطه معناداری دارند (0/01 >P) و همچنین نتایج رگرسیون گامبهگام نشان داد که به غیر از باورها مذهبی که اثر معناداری در معادله رگرسون نداشت، مؤلفههای انسجام خانواده، مهارتهای ارتباطی، مهارتهای مقابله و تصمیمگیری و حلمسأله باهم 49/6 % از واریانس سازگاری زناشویی را تبیین میکنند. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که عوامل فرایندی خانواده توان پیشبینی سازگاری زناشویی را دارند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |