1- دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، خراسان جنوبی، ایران. ، m.alipour@birjand.ac.ir
2- دانشیار،گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، خراسان جنوبی، ایران.
3- کارشناسی ارشد کامپیوتر، نرم افزار، دانشگاه بیرجند، خراسان جنوبی، ایران.
چکیده: (2004 مشاهده)
در پژوهش حاضر تجارب زیسته والدین دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی از کلاس معکوس و پیامدهای این روش یادگیری به شیوه کیفی و از نوع پدیدارشناسی بررسی شد. با توجه به ماهیت پژوهش، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد که با مصاحبه عمیق 8 نفر از والدین، دادههای اخذشده به اشباع رسید. برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوریشده از روش تحلیل مضمون و از نرمافزار MAXQDA11 بهعنوان یک شیوه کمکی در واردکردن دادهها استفاده شد. یافتههای حاصل از تجارب زیسته والدین در خصوص پیامدهای این روش در 6 مضمون اصلی بهبود آموزش و یادگیری، رفع مشکلات کلاسی، ارتباطات آموزشی، رفع چالشهای آموزشی والدین، آگاهی بخشی جهت تکمیل یادگیری و کنترل یادگیری خلاصه شد. تجارب زیسته والدین نشان میدهد که از نگاه آنها استفاده از کلاس معکوس گامی مثبت در ارتقا سطح آموزشی و دارای پیامدهای مثبتی در ابعاد مختلف است. استفاده از این روش، آموزش را از حالت سنتی خارج کرده و مبتنی بر مسائل روز و نیازهای دانشآموزان و والدین پیش رفته است. همچینن این روش بیشترین پیامد را در حوزه یادگیری و آموزش برای دانشآموزان داشته است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1398/12/8 | ویرایش نهایی: 1399/6/22 | پذیرش: 1398/12/28 | انتشار الکترونیک: 1399/6/4