Parhoon K, Parhoon H. (2020). A systematic review and Qualitative meta-analysis on the Identification patterns in Specific Learning Disorder.
Rooyesh.
9(8), 213-228.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2089-fa.html
1- پژوهشگر پسادکتری روان شناسی شناختی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
2- استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. ، hadi.parhon43@gmail.com
چکیده: (2237 مشاهده)
تشخیص درست در حوزه اختلال یادگیری بسان نقشه راهی است که میتواند درمانگر را بهسوی هدف نهایی که اتخاذ روشهای درمانی و توانبخشی مناسب است رهنمون کند. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف مرور سیستماتیک و فراتحلیل کیفی الگوهای تشخیصی اختلال یادگیری ویژه انجام شد. با جستجو در پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی نسبت به یافتن و جمعآوری پژوهشهای مرتبط با کلید واژهها و در راستای اهدف اقدام شد که در نهایت 30 پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها حاکی از آن بود که الگوی تمایز هوشبهر- پیشرفت بیشتر بهعنوان یک روش "انتظار برای شکست" محسوب میشود. همچنین، مدل پاسخ به مداخله به دلیل ویژگیهای روانسنجی ضعیف برای تشخیص اولیه و عدمتشخیص مثبت واقعی دچار مشکل جدی است. ازاینرو، متخصصان جهت کاهش مشکلات تشخیصی این حوزه به معرفی الگوی توانمندیها و ضعفهای شناختی پرداختهاند. این الگو با فراهم کردن نیمرخهای شناختی و تحصیلی دانشآموزان در زمینه تشخیص مشکلات بالقوه یادگیری از دقت ویژهای برخوردار است و میتوان از آن جهت تمایز دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه از دانشآموزان با مشکلات یادگیری و کندآموز و همچنین برنامهریزی جهت انجام مداخلههای مبتنی بر نقص پردازش شناختی نیز استفاده کرد. درمجموع الگوی توانمندیها و ضعفهای شناختی با ارزیابی جامع و فراگیر از تواناییهای شناختی و تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه و با مشخص کردن مؤلفههای تشخیصی آنها میتواند به افزایش اعتبار تشخیص اختلال یادگیری ویژه منجر شود.
نوع مقاله:
مروری سیستماتیک |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1399/2/20 | پذیرش: 1399/3/4 | انتشار الکترونیک: 1399/8/10